Cirka 15 procent av växthusgaserna som släpps ut i Sverige kommer från personbilar. Men nu tycks bilköparnas preferenser förändras i snabbt takt. Andelen nyregistrerade laddbara bilar ökade med nio procentenheter jämfört med kvartalet innan.
Sammanlagt registrerades under det tredje kvartalet 321 nya bilar i Skellefteå varav 48 procent var laddbara. Av de laddbara fordonen var 59 procent rena elbilar, och resterande laddhybrider som körs på el och med förbränningsmotor. Andelen fossildrivna bilar som såldes var också 48 procent, övriga drivs med biodrivmedel.
Försäljningen av laddbara bilar har ökat snabbare än vad många bedömare räknat med, enligt Newsworthy. I en analys från Trafikanalys i maj räknade de med att 38 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige ska vara laddbara i år. Skellefteå och hela Västerbotten ligger över den nationella prognosen.
EU skärpte sina utsläppskrav vid årsskiftet och i april sänktes miljöbonusen för laddhybrider, medan elbilsköpare fick en fördel. Det gjorde att just elbilen fick ett uppsving i april. Rena elbilar är nu populärare än just laddhybrider.
Håkan Johansson, nationell samordnare för klimat och energifrågor vid Trafikverket, tror på en fortsatt ökning för elbilen, men säger samtidigt att annat spelar in.
– Elbilar kommer fortfarande med restriktioner kring räckvidd och tillgång till dragkrok. I dag har varannan bil dragkrok, säger han.