Rekordår för Plastex 2018

Då Plastex på Degerbyn stängde böckerna för 2018 kunde vd David Burén summera ett rekordår. ”Vi växer med en mix av befintliga och nya kunder.”, säger han.

Foto: Foto: Lars Andersson

Skellefteå2019-02-22 16:00
undefined

På Plastex går produktionen dygnet runt sedan 2017.

– När processen väl startat vill vi inte stanna av den. Vi minimerar material- som tidsspill genom färre uppstarter.Tidigare var det så att maskinerna gick som bäst vid midnatt, men då skulle personalen gå hem, berättar Burén.

26 anställda

2018 hade Plastex en omsättning på 50 miljoner kronor, all time high, med en god lönsamhet. Företaget har 26 anställda.

– Vi har en bra mix av storleken på våra kunder som finns i nästan alla branscher vilket också ger en bra riskspridning, säger Burén.

Plastex har som mål att ingen kund ska vara större än tio procent av omsättningen.

I budget för 2019 ser man en rejäl ökning hos ett par kunder som även lade stora ordrar i slutet av 2018.

– Det är en härlig utmaning att växa. Det svåraste just nu är att hitta produktionspersonal. Personalen är vår viktigaste resurs och de gör ett fantastiskt arbete.

undefined

I dag körs produktionen på 12 linjer som varje år producerar ungefär 200 olika profiltyper i olika längder och färger. Drygt 90 procent av försäljningen går till Sverige, i huvudsak Stockholm och söderut, medan resten går på export. Företaget har också ett par betydande lokala kunder.

Plastex har två ben att stå på. En del handlar om kontraktstillverkning, kundanpassad produktion av strängsprutade profiler av termoplast. Det andra benet är egna produkter som kabelkanaler och tätningslister med mera.

– Andelen egen produktion och egna produkter har vuxit och är i dag 30 procent där kabelkanaler är störst. Vår målsättning är att fortsätta öka och utveckla andelen egna produkter.

Ytterhörsprofiler

Nutt i tillverkningen är bland annat att Plastext nu producerar ytterhörnsprofiler som används att förstärka hörn ytterhörn där gipsskivor möts.

– Det är en komplicerad produkt som det har tagit tid att utveckla, men vi räknar med att försäljningen av den ökar med 2 miljoner till cirka 5,5 miljoner kronor under 2019.

Plastex är ute och syns på de stora mässorna som Elmia och Nordbygg.

– Vi utvecklar också hemsidan och jobbar med mailutskick. Säljet har förändrats. Det är svårare att få till fysiska möten nu än för några år sedan, säger Buren som konstaterar den digitala delen av säljarbetet får allt större betydelse och att man nu jobbar hårt med att utveckla den delen.

Fakta

Plastex grundades och startade sin verksamhet 1970. Sedan dess har företaget haft fler olika ägare. I dag ägs det av David Burén, Michael Johansson och Erik Fahlgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!