Rekord under 2022 för cityhotellen i Skellefteå

Cityhotellen i Skellefteå har under 2022 slagit rekord vad gäller antal gästnätter, beläggning och snittpris. Samtidigt finns det i slutet av veckan och under helgerna fortfarande gott om ledig kapacitet.

Utsikt över centrala Skellefteå från Miss Voon, som är en del av The Wood Hotel, vilket har bidragit till en ökning av antalet hotellrum i centrala Skellefteå.

Utsikt över centrala Skellefteå från Miss Voon, som är en del av The Wood Hotel, vilket har bidragit till en ökning av antalet hotellrum i centrala Skellefteå.

Foto: Christoffer Åhlund

Skellefteå2022-06-22 13:00

Det sistnämnda betonar Maria Broman, vd för Visit Skellefteå. Hon vill gärna att bilden av att Skellefteå på hotellsidan är fullt och dyrt nyanseras.

– Skellefteå är attraktivt och vill man ha logi mitt i veckan behöver man vara ute i god tid. Men det är viktigt att vi hjälps åt att förmedla att det går bra att boka konferenser i slutet av veckan och framför allt att göra en weekend och uppleva Skellefteå, berättar hon.

undefined
Utsikt över centrala Skellefteå från Miss Voon, som är en del av The Wood Hotel, vilket har bidragit till en ökning av antalet hotellrum i centrala Skellefteå.

Maria Broman har granskat siffrorna från marknadsdata- och analysföretaget Benchmarking Alliance för cityhotellen i Skellefteå under perioden den 1 januari till den 20 juni 2022. De visar att beläggningen ökat med fem procent jämfört med 2019, alltså före pandemin. Snittpriset har ökat med 29 procent och viktiga nyckeltalet Revpar har gått upp med 35 procent. Revpar innebär intäkt per befintligt hotellrum.

Antalet gästnätter har under perioden ökat med 50 procent jämfört med samma tid 2019.

– Att antalet gästnätter ökat är inte så konstigt med tanke på att det tillkommit 205 rum i centrala Skellefteå. Det som sticker ut är att snittbeläggningen och lönsamheten ökat på samtliga hotell, konstaterar Maria Broman.

Framför allt är det tisdags- och onsdagsnätterna som har en hög beläggning. Det finns gott om ledig kapacitet mot slutet av veckan och helgbeläggningen har legat på 50 procent under perioden. 

undefined
”Det är viktigt att vi hjälps åt att förmedla att det går bra att boka konferenser i slutet av veckan och framför allt att göra en weekend och uppleva Skellefteå”, berättar Maria Broman, vd på Visit Skellefteå.

Statistik från SCB visar på en ökning även för destinationen Skellefteå som helhet under den första fyra månaderna 2022 jämfört med 2019. Det totala antalet gästnätter för hela Skellefteå kommun för perioden januari till april landade på 100 942 jämfört med 71 681 under 2019. En ökning med hela 41 procent.

– Siffrorna från SCB visar endast utvecklingen fram till och med april. Under maj och juni har vi haft massor av möten och evenemang så kan jag lova att det kommer att se ännu bättre ut när vi summerar det första halvåret 2022. Lägg därtill en sommar då norrmännen hittar tillbaka så blir det här riktigt, riktigt bra, summerar Maria Broman.

Visit Skellefteå är ett bolag som samägs av staden och näringslivet i Skellefteå. Företaget har till uppgift att ”marknadsföra och aktivt verka för att Skellefteå genom upplevelser, möten och evenemang blir ett attraktivt, hållbart besöksmål och en självklar bostadsort.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!