Det handlar om så kallad inhibition av beslutet. Syftet var att stoppa genomförandet av hastighetssänkningen tills regeringen hade tagit ställning till överklagan om hastighetssänkningen.
Överklagar beslut om sänkta hastigheter: ”Märklig prioritering”I beslutet från regeringen står det att Skellefteå kommun inte gett några närmare skäl för yrkandet om inhibition. Det kan bara ”bli aktuellt om det finns starka skäl som talar för att beslutet är olagligt och att det kan åsamka enskilda eller det allmänna beaktansvärd skada.”
Det bedöms inte finnas någon risk för sådan skada, därför avslås yrkandet om inhibition av regeringen. Hastigheterna har redan sänkts och de nya skyltarna kom på plats redan i november, vilket Norran redan berättat.
Nya farterna i trafiken: Skyltarna är på platsInte negativt
När det gäller kommunens överklagan av beslutet att sänka hastigheterna har Trafikverket nu yttrat sig till regeringen. Först och främst anser Trafikverket att den här typen av normbeslut inte ska kunna överklagas enligt lag. Men ifall regeringen ändå tar upp överklagan har de flera synpunkter. Myndigheten påpekar att den har direktiv om att anpassa hastigheterna efter vägarnas standard för trafiksäkerhetens skull.
Trots kritiken – går vidare med sänkningarnaPolitiker protesterar mot sänkt hastighet på E 4Trafikverket skriver att det saknas pengar att bygga om alla vägar som behöver bli säkrare, och därmed kan ha högre hastigheter. Myndigheten påpekar att de istället måste se till trafiksäkerheten genom att sänka hastigheten till 80 kilometer i timmen på dessa vägar.
De anser också att den negativa inverkan blir marginell då restiden ökar med 50 sekunder per mil. Trafikverket tror inte heller det påverkar näringslivets och kollektivtrafikens transporter då de i dag normalt kör 80 kilometer i timme. Därmed yrkar de på att överklagan avslås. Kommunen har till 14 februari på sig att ge sina synpunkter.