Ministern står bakom byggandet av Norrbotniabanan

Åsa Karlsson (S) var nöjd med minister Andreas Carlsons (KD) svar vid en debatt i riksdagen om Norrbotniabanan. ”Jag uppskattar svaret att du är så positiv till Norrbotniabanan.”

Åsa Karlsson (S), Skellefteå, är orolig över Norrbotniabanas byggandet och hade gjort en interpellationsfråga till ansvarig minister.

Åsa Karlsson (S), Skellefteå, är orolig över Norrbotniabanas byggandet och hade gjort en interpellationsfråga till ansvarig minister.

Foto: Sveriges riksdag

Skellefteå2023-02-08 21:00

Det har varit tyst från regeringen om Norrbotniabanan. Därför ställde Åsa Karlsson, Skellefteå, en interpellation till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

– Efter att alliansregeringen tillträdde 2006 var ett av de första besluten att avbryta planerna på bygget. Färdigställandet av Norrbotniabanan brådskar. Det sker investeringar för 700 miljarder i regionen, bara i Skellefteå investeras 150 miljarder över en tioårsperiod och arbetsmarknaden växer. Det behövs en fungerande infrastruktur på plats, säger Åsa Karlsson i debatten.

Interpellationsfrågan var: Kommer statsrådet att verka för att hela Norrbotniabanan ska byggas från Umeå till Luleå och att bygget dessutom ska intensifieras så som det står i nuvarande infrastrukturplan?

undefined
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) ställde sig bakom byggandet av Norrbotniabanan.

– Regeringen värnar och ser potential i den gröna omställningen som sker i Västerbotten och Norrbotten. Trafikverket ska genomföra det som beslutats i den övergripande infrastrukturplanen, regeringen ämnar också att återkomma i den långsiktiga infrastrukturplanen under mandatperioden, säger Andreas Carlson.

Åsa Karlsson ansåg att svaret var otydligt.

– Vad innebär svaret? Klart att det tar lång tid att ta fram en långsiktig plan, men det går snabbt att kasta något i papperskorgen. Just nu saknas det 28 mil järnväg för att binda ihop Norrlandskusten med Finland. EU har pekat ut det som särskilt viktigt, det får inte bli ytterligare förseningar, säger Åsa Karlsson.

undefined
Linus Sköld (S), Älvsbyn, ville ha tydliga svar från ansvarig minister.

Även Linus Sköld (S), Älvsbyn, deltog i debatten och var undrande.

– Bygget av Norrbotniabanan behövs, det är stora mängder människor och gods som ska transporteras. Vi är många boende och företagare som undrar: Blir det någon Norrbotniabana? Svaret som statsrådet ger att regeringen avser att återkomma, det betyder i min mening; vi får se, säger Linus Sköld.

– Trafikverket ska fullfölja planen som ligger för 2022–2033. Så: Ja, byggandet av Norrbotniabanan är tidssatt. Och: Ja, regeringen förutsätter att projektet i sin helhet ska intensifieras, svarar minister Andreas Carlson.

Åsa Karlsson passade även på att ställa ytterligare en fråga:

– Det ligger sju överklaganden för sträckan Dåva–Skellefteå. Hur agerar regeringen så att inte överklagandena påverkar tidsplanen?

– Regeringen bereder överklagandena i vanlig ordning och det är alltid angeläget att ha en hög hastighet, säger Andreas Carlson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!