Reflexuppropet – "Vi måste bli bättre på att synas"

Efter ett inlägg i Facebook som över tusen personer gillade, startade busschauffören Kerstin Lindqvist en ny grupp, Reflexuppropet. "Nu måste folk bli medvetna", säger hon.

Kerstin väntar på att folk ska börja använda reflexer. "Det måste bli en vana", säger hon.

Kerstin väntar på att folk ska börja använda reflexer. "Det måste bli en vana", säger hon.

Foto: Pontus Widegren

Skellefteå2019-01-08 06:15
undefined
Med gott mod för Kerstin Lindqvist kampen för en säkrare trafikmiljö.

En morgon fick busschauffören Kerstin Lindqvist nog. När hon en mörk morgon jobbade, såg hon en hållplats där flera barn inte hade reflexer på sig.

– Det är besvärligt. Det är tur jag vet hur de brukar stå på hållplatsen. En ny chaufför har kanske inte samma koll, säger hon.

Det fick Kerstin Lindqvist att reagera.

För en månad sedan skrev hon ett inlägg i Facebookgruppen "Händer i Skellefteå" om händelsen. Inlägget delades 646 gånger och över tusen personer gillade det. Hon ville göra folk uppmärksammade på reflexers betydelse i vintermörkret.

– Det var en magisk känsla att den blev så uppmärksammad. Jag tänkte att nu måste folk bli medvetna. Reflexer måste bli en självklarhet för alla, säger Kerstin Lindqvist.

Startade Facebookgrupp

Några veckor senare startade gruppen "Reflexuppropet". Där skriver hon: "Gör en yrkeschaufför glad. Börja synas i dag. Jag är rädd om dig och dina barn".

undefined
Kerstin väntar på att folk ska börja använda reflexer. "Det måste bli en vana", säger hon.

– Det är inte meningen att folk behöver vara aktiva i gruppen. Snarare bli påminda någon gång då och då om att använda reflexer, säger hon.

Många är slarviga

40 procent av alla trafikolyckor där gående är inblandade inträffar när det är mörkt, och många slarvar med reflexer, skriver trafiksäkerhetsföreningen NTF på sin hemsida. Kerstin Lindqvist har en teori om varför det är så.

– Småbarn bär ofta reflexer för föräldrarna säger så. I tonåren tycker många det är töntigt, sen när man är vuxen tänker man att man klarar sig. Det går i faser. Cykelhjälmen genomgår samma fenomen, säger hon.

Det händer ibland när jag är ute och kör som en cyklist helt plötsligt ligger bredvid bussen. Folk fattar inte hur nära döden de är.

Kerstin Lindqvist har jobbat som busschaufför sedan 2000 och avsaknaden av reflexer har varit närvarande sedan början.

– Det händer ibland när jag är ute och kör som en cyklist helt plötsligt ligger bredvid bussen. Folk fattar inte hur nära döden de är. Det måste till en förändring, säger hon.

Lösningar utomlands

Flera länder i Europa som Frankrike, Belgien och Norge har krav på att reflexvästar ska finnas i bilen, skriver Motormännens Riksförbund. Något Kerstin Lindqvist tycker Sverige ska ta efter.

– Det ska vara lika självklart som en varningstriangel, säger hon.

Reflexer

1. Risken att bli påkörd och dödad av en bil är tre gånger större i mörker än vid dagsljus.

2. En lågt hängande reflex reflekterar åt flera håll. Komplettera gärna reflexvästen med hängreflex.

3. Reflexer ska vara CE-märkta och bör bytas minst vart tredje år.

4. Reflexer i kläder kan slitas snabbare, till exempel vid tvätt.

Källor: NTF och Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!