Flera myndigheter var med i det oanmälda tillsynsbesöket den 30 maj, vilket Aftonbladet var först med att avslöja.
Tillsynen handlade om farligt avfall, alltså ämnen som inte längre ska användas i processen utan ska förpassas från området och tas omhand.
Länsstyrelsens miljöenhet var in på Northvolts område och kollade där.
– Det mesta avfallet förvarades i enlighet med deras tillstånd. Men vi hittade en mindre mängd som inte gjorde det, säger miljöhandläggare Anna Rudolfsson till Norran.
Felet bestod i att flytande avfall inte fanns i en så kallad invallning, alltså ett tråg som samlar upp avfallet ifall det ordinarie kärlet skulle läcka, brista, eller välta.
– Vi informerade om bristerna direkt vi såg dem, och de ansvariga sade att det skulle åtgärdas direkt. Efter några dagar fick vi besked att allt var åtgärdat.
Saken ledde ändå till en åtalsanmälan.
– Vi har skyldighet att göra det när villkor inte har följts, säger Anna Rudolfsson.
Både ålägganden och åtalsanmälan gäller Northvolt ett, även om bolaget har en entreprenör som sköter hämtning av farligt avfall.
Bolagets kommunikationschef Sanna Bäckström säger att de ännu inte har sett anmälan, men att de har fått information om att bristerna redan är åtgärdade.
Samtidigt som länsstyrelsen var på industriområdet åkte kommunens miljöavdelning till Stena Recycling, som är det bolag som tar hand om Nothvolts avfall. De har en stor anläggning på Truckgatan och har eget miljötillstånd för det.
– Där hittade vi avfall som delvis förvarades på ett otillåtet sätt. Det var öppet placerat utomhus, alltså inte under tak, säger Elisabeth Berggren, verksamhetschef på kommunens miljöavdelning.
– Vi har skickat ett föreläggande där vi kräver åtgärder. De ska vara gjorda senast 18 juli, sedan ska vi göra återbesök.
Enligt föreläggandet bedömdes det finnas 300 fulla tankar med flytande farligt avfall på Stenas tomt, vilket innebär cirka 300 ton. Enligt kommunen var innehållet klassat som lösningsmedel och i så fall hade bolaget överskridit den mängd de får förvara. De får enbart ha 20 ton.
På grund av mängderna förvarades många tankar utomhus utan skydd från nederbörd och utan att ha ett tätt golvskikt, så kallad invallning. De var också staplade i flera lager på varandra, vilket ökar riskerna exempelvis om något fordon skulle råka backa på dem.
Bolaget å sin sida har klassat vätskorna som oljor, och då får man förvara större mängder.
– Vi har efter kommunens besök gjort en grundlig genomgång och medger att vi hade 108 ton lösningsmedel på vår tomt vid tillsynen, säger Stenas filialchef Per Brännström.
Han säger att klassningen många gånger är svår att göra, eftersom materialet är rester av ämnen och därmed kan ha fått ändrad kemisk sammansättning.
Men även 108 ton är för mycket, eftersom de bara får ha 20 ton. Bolaget har medgett att de har problem med att alltmer lösningsmedel kommer från Northvolt och att de vid behov ska ansöka om villkorsändring.
– Men främst ser vi nu fram emot bygget av vår nya anläggning. Där får vi betydligt större ytor och möjligheter att ta hand om Nortvolts avfall. Den ska byggas på en tomt som är 11 hektar stor och ligger i närheten av deras fabrik, säger Per Brännström.
Han hoppas att markarbetena ska komma igång i sommar.
Vidare fick Stena Recycling anmärkningar på att fyllningen av tankar sker på vanliga asfaltytor, vilket inte är tillåtet eftersom kemikalier kan lösa upp asfalt. Istället ska arbetet göras på en yta säkrad med tätt material så att eventuellt spill kan tas omhand.
En tredje anmärkning gällde kopparfolie som kommer från Northvolt och är spill från batteritillverkningen. Det förvarades i stora påsar utomhus och några hade gått sönder och folie hade spritts för vinden. Det ansågs vara ett bristfälligt sätt att förvara materialet.
Bolaget har påpekat att kopparfolien inte är klassad som farligt avfall.
Även Stena Recycling har fått en åtalsanmälan som följd av razzian.
– Det sker som regel när företag har brutit mot villkoren i ett miljötillstånd, säger Elisabeth Berggren.
Per Brännström säger att bolaget ser allvarligt på bristerna.
– Vi har omgående sett över hur vi klassar det flytande avfallet. Vi ska också nyttja ett mellanlager i Timrå vid toppar i materialflödet ut från Northvolt. Då behöver vi inte mellanlagra allt i Skellefteå.