Just för tillfället finns byggnadsarbetare där och det ser ut som att taket lagas. Men så är det inte, utan det byggs en ställning så att taket kan rivas på ett säkert sätt.
– V måste riva hela sektionen eftersom takåsar blev skadade vid raset. Rivningen väntas pågå ytterligare någon vecka, säger Robin Hedström, projektledare på Skellefteå kommun, support och lokaler.
Kommunen sköter drift och underhåll på Östra Navet på uppdrag av fastighetsägaren Skellefteå Industrihus.
När taket är borta kan bussar åter parkeras på platsen, fast under bar himmel.
– Det blir inte optimalt, men vi behöver platserna, säger Mattias Gellin, gruppchef för underhåll på Skellefteå Buss.
Det är åtta platser som förlorat sitt tak och där tankas biogasbussar. Där kopplas också värme till bussarna så att chaufförerna och senare också passagerarna inte ska behöva sätta sig i kalla fordon.
Totalt finns 20 sådana platser, så nu måste alla biogasbussarna samsas om de övriga 12 platserna, vilket har vållat en del trubbel.
– Ingen buss har längre en fast plats, och chaufförerna måste gå runt och leta ”sin” buss varje morgon när de ska ut, säger Mattias Gellin.
Det nya skärmtaket ska byggas till våren och arbetet väntas ta någon månad.
– Då har vi inte längre behov av att koppla värme till bussarna och det blir enklare att hitta tillfälliga parkeringsplatser här omkring, förklarar Mattias.
Olyckan inträffade på fredagkvällen den 6 januari. En förare skulle backa ut en buss och hamnade mot en pelare som knäcktes.
Ingen person skadades, däremot fick bussen skador i bakpartiet. Det är redan reparerat och bussen är i drift.
Inga andra bussar fick några skador.
När man tittar runt i garagen så ser man att avstånden är rätt snäva. Det gäller att backa absolut rakt bakåt ända till man kommit ut helt på gården, men det finns ytor så att det är möjligt.
– Det pågår en intern utredning om vad som egentligen hände, säger Mattias Gellin.
Pelarna är av limträ som numera har grånat. De är både smala och diskreta.
Borde de målas i någon gräll färg? Är de för dåligt belysta?
– Det är något vi får titta på i den interna utredningen.
De berörda garagen är öppna skärmtak med hög takhöjd. Där sker tankning av biogas, och på grund av explosionsrisk måste miljön vara öppen och luftig.
Reparationen betalas av Skellefteå Industrihus försäkringsbolag.