Nytt förslag för E4 – innebär två nya broar

Det kan bli två nya broar över Skellefteälven när E4 flyttas öster om stan. En jättestor och lång E4-bro och en ny lokalbro. 
Detta alternativ utreds nu av Trafikverket, och ser ut att ha flera fördelar. 
Men vägvalet blir krångligt för den som vill köra till/från Ursviken och Skelleftehamn.

Det har varit tal om att gräva ner denna korsning. Nu finns en idé om att lyfta upp trafiken på en hög bro istället.

Det har varit tal om att gräva ner denna korsning. Nu finns en idé om att lyfta upp trafiken på en hög bro istället.

Foto: Pär Lindström

Skellefteå2025-03-13 07:00

Att få E4 flyttad till Östra Leden har varit kommunens önskemål i många år. I tidigare utredningar har även Trafikverket tagit ställning för den lösningen.

Men Norrbotniabanans sträckning har tillkommit och ställer till problem för hur E4 kan placeras.

En ny radikal lösning prövas nu av Trafikverket som paradoxalt nog ger två nya broar över älven.

Lösningen innebär en hög och väldigt lång bro som från söder räknat tar trafiken: Över Skellefteälven, över Norrbotniabanan och över Järnvägsleden (väg 372). Höjden kommer att vara 8-9 meter över järnvägen och trafikleden. Där bron slutar övergår E4 till en hög uppbyggd platå för att sedan successivt komma ner till normal marknivå längre norrut.

Haken med en hög bro är att man inte kan göra en trafikplats mot väg 372. Fordon som kör längs E4 och ska mot Skelleftehamn/Ursviken/Bergsbyn/Morön kan inte tas från bron, då det är för stora höjdskillnader för att bygga ramper.

Istället har Trafikverkets konsult föreslagit en trafikplats söder om älven, i korsningen mot Bockholmsvägen. Där gör man en ny lokalgata och ännu en ny bro över älven, så att trafik kan "köra tillbaka" över älven för att ta sig in på väg 372 via en trafikplats. 

undefined
Här syns lösningen med två broar. Den innebär en stor planskild korsning i Södra Hedensbyn eftersom den inte ryms på norra sidan. Då krävs en lokal bro för den som måste "köra tillbaka" till norra sidan och även där görs en trafikplats, på ett område där det är enklare att bygga.

Med tanke på hur dyra broar är att bygga kan det tyckas förvånande att man funderar på en lösning med två broar. Men Trafikverket skriver att det skulle bli billigare än att gräva ner E4 under Norrbotniabanan, på grund av den djupa skärning som behövs. E4 skulle ligga nerfälld som i ett tråg, men så djupa och tvära skärningar är jättesvåra att bygga på grund av att marken rasar. 

Dessutom innebär tråg-lösningen stora problem vid skyfall. 

Projektledare Pia Törrö poängterar att brolösningen bara är ett av flera exempel på utformning. Trafikverket vill nu främst ägna sig åt att välja korridor innan de börjar skissa på detaljer. 

Enligt de beräkningar som hittills gjorts skulle tråg vid Östra leden bli det dyraste av alla alternativ som utretts, medan de dubbla broarna anses som det billigaste. 

Så här bedöms kostnaden bli:

Billigast: Östra Leden med två broar över älven. 

Näst billigast: Tuvan, samt alternativet ”Länk väg 372”.

Näst dyrast: Sundgrundsleden

Dyrast: Östra Leden med nedsänkt trafik under järnvägen.

undefined
Här ses konsekvenserna för Östra Leden om E4 flyttas dit. Överst syns lösningen där vägen ligger nedsänkt, och nedanför syns alternativet med uppbyggnad mot en hög bro.

Trafiken

Men pengar är inte allt, inte ens för Trafikverket. Det är många nyttor som flyttad E4 ska uppfylla, och en är att avlasta Skellefteå från långväga biltrafik och tunga transporter. 

Det har gjorts trafikberäkningar som visar att avlastningen från centrum blir bättre ju närmare stan E4 ligger. 

Men tro inte att all trafik försvinner: Om Skellefteå fortsätter att växa som kommunen har planerat kommer det år 2055 att vara mer trafik på Viktoriagatan än i dag, trots att det finns en ny E4 utanför stan. Så mycket lokal trafik blir alltså kvar eftersom deras målpunkter är i centrum eller att enklaste väg till målpunkten går via stan. 

Dagens trafik är: 25 000 fordon per dygn.

Så här många bilar väntas köra på Viktoriagatan ett genomsnittligt dygn år 2055, om följande görs: 

Ingenting alls: 41 000 fordon.

Sundgrundsleden: 38 000 fordon

Tuvan: 35 000 fordon

Länk väg 372: 35 000 fordon

Östra leden: 25 000–30 000 fordon

Tidsvinsten

Anledningen till att trafik flyttar ut ur staden är givetvis att det går snabbare att köra förbi. Så här mycket snabbare blir körtiden under lågtrafik då det inte är några köer någonstans: 

Tuvan: Fyra minuter.

Sundgrundsleden: 3,5 minuter

Östra Leden: Tre minuter

Länk väg 372: Tre minuter. 

När det är rusningstrafik blir tidsvinsten mycket större. 

För den som kör i lågtrafik är kanske en tidsvinst på 3-4 minuter inte så viktig. Därför föreslås någon form av sänkt kapacitet på dagens E4 för att tvinga över trafiken. Det kan vara byggtekniskt eller med sänkt hastighet och förbud för tung trafik. 

Om målet nås med att trafik flyttar så skapas det vissa nya problem. Folk som inte är på genomresa kommer att köra mer på Bockholmsvägen, Järnvägsleden och Torsgatan. Då blir det ökade problem där med buller, risker och ökat slitage på vägarna. 

undefined
Här syns hur väl olika mål uppfylls i de olika alternativen. Blå är bäst, grönt näst bäst, grå är medium, orange dåligt och rött mycket dåligt.

Som Norran berättade häromdagen har Trafikverket redan avfärdat två lösningar; Länk 372 och Sundgrundsleden. Sedan tidigare är nollalternativet avfärdat. Främst jobbar de nu vidare med Östra Leden och Tuvan. 

undefined
Här fortsätter listan med mål som man vill uppnå. Från vänster Nollalternativet, Östra leden, Tuvan, Länk väg 372, Sundgrundsleden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!