AD är en stor grossist som har ett centrallager i Jönköping på totalt närmare 50 000 kvadratmeter. Företaget finns i närmare 50 länder och affärsidén är att snabbt kunna leverera beställda varar.
I Sverige har företaget vuxit sig starkt i södra Sverige. Nu hoppas 43-åriga Robert Dahlgren bli en del av varumärket och även få det att växa i norra Sverige, med utgångspunkt i Skellefteå.
– Det är ett franchisekoncept där jag kommer att vara en liten spelare, men på en viktig marknad.
Hur har du landat i det här?
– Det som har lockat mig är att AD har ett så stort distributionsnät, en stor inköpskanal centralt och att de är otroligt drivna framåt. De strävar väldigt hårt efter lokalt ägande istället för centralt. Det finns stora möjligheter för oss här i Skellefteå.
Att ha möjlighet att bygga upp en verksamhet i staden där han har vuxit upp och sedan återvände till för snart 15 år sedan, är en stor del av hans nya karriär.
– Att starta här i Skellefteå var en självklarhet. Det känns väldigt roligt att kunna göra en sak lokalt. Med hastigheten som stan växer är det väldigt spännande att gå in i det här.
Verksamheten som sådan är i praktiken inte obekant för Dahlgren, snarare tvärtom.
– Det här är en bransch som jag egentligen har varit runt omkring hela tiden under min racingkarriär och som testare.
Drivet, passionen och mindsetet skiljer sig inte heller, om man ska dra paralleller till Dahlgrens påbörjade verksamhet.
– Målsättningen för mig handlar inte om att vara störst, utan att vi ska försöka vara bäst på det vi gör.
Arbetet med verksamheten har kommit en bra bit på vägen och de första anställningarna är redan klara.
– Vi kommer att inleda med att vara tre personer totalt. Jag har anställt två personer, den första börjar nu i september. Den andra börjar i början av oktober. Sedan kommer vi att kunna ta in lite extrapersoner vid behov.
Finansiering kommer från sparade medel från racingkarriären, som inte kommer påverkas av satsningen.
– Jag har inga planer på att sluta tävla, utan jag kommer att fortsätta köra racing så länge det känns roligt. Det kan bli tre, fem eller rent av tio år till. I den form jag är i nu, fortsätter jag med glädje. Tävlandet är inget som ska påverka den här satsningen.
AD kommer även att vara tillgänglig för privatpersoner, men det är inte huvudmarknaden. Det är bil–, industri– och entrepenadbranschen. Portarna kommer att slås upp i början av oktober.
– Vi har smygpremiär den tredje oktober. Sedan är tanken att verksamheten ska börja ett par veckor senare.
Företaget har tagit plats i gamla Bilcentralen och för närvarande pågår det byggarbete för fullt. Det är en lokal med en lång historia.
– Den har ju också funnits i liknande branscher hela tiden och ligger väldigt bra till.
Hur länge sedan var det som du fick idén och började jobba för att det skulle bli verklighet?
– Jag har jobbat med det här sedan slutet av förra säsongen. Det tog fart efter sista tävlingen ifjol.
Nu är det inte långt borta innan Robert Dahlgren har en ny spännande karriär i antågande.