Tidigt under pandemin kom resonemanget upp: Vad kan vi göra om vi inte kan hålla till på Skansen i december?
De senaste två åren har Skellefteå och Piteå haft ett gemensamt fysiskt event på Djurgården som lockat runt 1000 deltagare per år. Grundtanken är att väcka intresset för kommunerna och locka potentiella hemflyttare.
– Vi ligger normalt ganska tidigt med våra planer och här såg vi ganska snart att det var stor risk att eventet inte skulle kunna bli av. Vi ställde också in möten under våren i Stockholm, bland annat på KTH, säger Skellefteå kommuns marknadschef Helena Renström.
Nu handlar det inte om att ställa in, utan att ställa om, konstaterar hon.
2020 får konceptet en digital form, under namnet P.S. Ses snart, som vill visa upp Skellefteå och Piteå som attraktiva bostadsorter och matcha arbetsgivare med potentiell arbetskraft under den pandemi som råder.
2019 deltog tio företag fysiskt i Stockholm och alla var intresserade av att återkomma framöver, enligt Skellefteå kommun.
– Genom att vi gör det digitalt så möjliggör vi för fler att vara med, säger Renström.
Arbetet fortgår nu med att bygga upp webbplatsen som ska ha ”hemlängtan och humor” i fokus och dessutom kommer att fungera som en portal och kunna ta besökaren vidare till företags hemsidor.
– Det här blir ännu ett sätt att jobba med kompetensförsörjningen – och det är kostnadsfritt för företagen att medverka i år.
Kampanjen lanseras den 7 december och pågår i en månad.