SSC Klingan håller till på Hedensbyn, bara ett stenkast från SSC Skellefteås huvudkontor.
Företaget bestämde sig för tre år sedan att tydliggöra erbjudanden genom att produktifiera delar av sortimentet.
I dag finns tre delar Easy Office, New Protect och Infinity.
Säkerhet
Det handlar om glaspartier, skjutdörrar och portaler till kontor, skolor och sjukhus, en produktgrupp som fokuserar på säkerhet, samt eleganta utvändiga skjutdörrar med heltäckande glas i dörren i stället för glaslister.
– Produktvarumärken är den bästa och tydligaste vägen att visa att det här är en produkt från SSC Klingan. Även om vi har produkterna vet vi att vi klarar ändringar av dem, berättar Hällgren.
– Detta ställer stora krav på dynamiska modeller, säger produktutvecklaren och delägaren Fredrik Nystedt.
Stora sjukhus
Han pekar på vikten av nischning, något som gör företaget unikt.
SSC Klingan ses i dag bland annat som expert på leveranser till stora sjukhus som Nya Karolinska i Solna.
– Det är komplexa projekt där vi klarar av att hantera frågeställningarna som finns, mycket genom att vi har kunnig personal, säger Nystedt.
En institutionsdörr är i dag en väldigt komplex produkt.
– Det behövs ca 100 olika variabler för att konfigurera varje dörr. I dag kan vi programmera hela kedjan och vi har all kunskap som behövs i huset, berättar Nystedt
Ser framåt
Nu tittar också SSC Klingan framåt. 2018 satsades på två nya CNC-maskiner, en reinvestering och en nyinvestering.
Närmast väntar bland annat en utveckling av kalkylsystemet så att det kan kopplas hela vägen direkt till produktionen.
Vidare handlar en del om att utveckla ytbehandlingen och få den mer industriell.
– Vi ser på en ny teknik som miljömässigt bättre klarar hygienkraven på sjukhus, förklarar Hällgren.
Mjuka värden
En annan del rör de mjuka värdena. Går allt som planerat kommer Skellefteå att växa i takt med batterifabriken och behovet av arbetskraft att öka.
– Vi har hittat flera som är nyinflyttade till Sverige som tillfört kompetens, berättar Hällgren
– Vad vi har jobbat med jättemycket de senaste åren är värdegrund. Den blir än viktigare om konkurrensen om arbetskraften ökar. Att vi kan berätta vad vi står för och vad vi är för personer kommer att bli än viktigare vid anställningar, säger Staffan Hällgren och konstaterar att företaget nu tar ytterligare ett steg i den riktningen.
– Vi ska göra en varumärkesfilm om vad vi är för arbetsgivare och den ska gå på T2 College. Vi har satt igång arbetet som är på projektstadiet och satt som mål att det är klart till 60-års dagen den 7 december.