Hyllat Skellefteföretag läggs ned efter 20 år

Här är ett antal aktuella affärslivsnyheter från regionen.

Den 5 juni 2003 grundades North Kingdom av Roger Stighäll och Robert Lindström. David Eriksson (t v) kom in strax därefter.Bilden är tagen i Stockholm 2017. Nu avvecklas bolaget där bara Roger Stighäll finns kvar.

Den 5 juni 2003 grundades North Kingdom av Roger Stighäll och Robert Lindström. David Eriksson (t v) kom in strax därefter.Bilden är tagen i Stockholm 2017. Nu avvecklas bolaget där bara Roger Stighäll finns kvar.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2024-04-03 05:00

Affärslivsronden

undefined
Den 5 juni 2003 grundades North Kingdom av Roger Stighäll och Robert Lindström. David Eriksson (t v) kom in strax därefter.Bilden är tagen i Stockholm 2017. Nu avvecklas bolaget där bara Roger Stighäll finns kvar.

Efter drygt 20 år kommer det prisade och hyllade Skellefteföretaget North Kingdom att avvecklas och läggas ned. Det har ägarna Noa beslutat, skriver branschtidningen Resumé. North Kingdom försvinner som självständigt bolag. Platformsdelen av bolagets affär med tillhörande team och affär flyttas till en annan del av koncernen och kommer att ledas av Roger Stighäll, den ende av de tre grundarna som i dag är kvar i verksamheten. Såväl David Eriksson, nyligen utsedd till partneransvarig på Arctic Business, som Robert Lindström har lämnat. Det var 2018 som norska The North Alliance (Noa) köpte upp North Kingdom, som haft kontor i Skellefteå, Stockholm, Barcelona och Los Angeles. Bland kunderna har Google, McDonalds, Disney funnits. Den 9 juni i fjol firade North Kingdom 20-års jubileum i Skellefteå. Under 2023 skars verksamheten ned kraftigt och till slut fanns bara knappt en handfull tjänster kvar i Skellefteå.

undefined
Skellefteå Kraft kan vinna ett Guldägg för sin radioreklam. Totalt finns sex stycken nomineringar i klassen.

Skellefteå Krafts radioreklam för The Carbon Negative Radio Ad, producerad av byrån Kid, en sammanslagning av Volt och Familjen, har nominerats till ett Guldägg, Reklamsveriges finaste pris. Totalt finns sex nomineringar i klassen Audio. ”Vårt uppdrag var att skapa en varumärkesstärkande radiospot som tog för sig i bruset och lyfte Skellefteå Krafts huvudprodukt: 100 % förnybar kraft.”, skriver Kid i en kommentar och berättar hur de lyfte frågan: ”Lösningen blev The Carbon Negative Radio Ad – inspelad helt på inandning. Den utandade luften samlades in i en rebreather, vanligen använd av vrak- och attackdykare, som band all CO2 i kalksten istället för att släppa ut den i atmosfären.”

undefined
”Vi har väldigt goda erfarenheter av branschråd där både kommun och branschföreträdare tillsammans diskuterar, för branschen, aktuella frågor och hur vi vill samarbeta.”, säger Anja Palm, näringslivschef i Skellefteå kommun.

Kommunfullmäktige har nu antagit programmet för ett bra företagsklimat i Skellefteå kommun. Programmet, som gäller för åren 2024-2026, togs i slutet av mars och har två prioriterade fokusområden för att skapa ett bra företagsklimat: ”Kunskap, dialog och samverkan” samt ”Service och myndighetsutövning”. Fokusområdena omfattar frågor som näringslivet lyft fram i workshop och dialog och är frågor som Skellefteå kommun äger och kan påverka. ”Vi har väldigt goda erfarenheter av branschråd där både kommun och branschföreträdare tillsammans diskuterar, för branschen, aktuella frågor och hur vi vill samarbeta. De bästa resultaten får vi när vi krokar arm tillsammans och utifrån våra respektive roller tar ett gemensamt ansvar för utvecklingen”, säger Anja Palm, näringslivschef i Skellefteå kommun i ett pressmeddelande

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!