Planerna har lämnats in för planprövning hos Trafikverket och ska nu fastställas och vinna laga kraft. Sträckan Umeå – Dåva är fastställd och där pågår bygget för fullt.
– Det har varit en utmaning att jobba med järnvägsplanerna då det i många fall är långa sträckor och många som berörs. Även där vi planerar att bygga stationer längs banan har det krävts stora resurser för att hitta bra lösningar, säger Maria Erlandsson.
När planerna vunnit laga kraft kan bygget av banan påbörjas. Förhoppningen hos Trafikverket är att några är godkända i början av 2023 och att man då kan komma igång med en del förberedande arbeten på vissa delar.
Maria Erlandsson berättar att det kan handla om göra byggvägar, förstärka befintliga vägar, avverka skog och flytta ledningar.
– Man förbereder för större entreprenader.
Det är inte bestämt exakt var man ska börja.
– Vi kommer nog att börja på ganska många ställen. Byggvägar finns ju lite överallt. Men centrala Skellefteå börjar vi ganska snabbt med. Där är det mycket byggen som pågår nu och vi är många som ska samsas på samma yta.
Planen är även att ett platskontor ska inrättas i Skellefteå. Enligt Maria Erlandsson kommer det att behöva anställas en hel del nya medarbetare där.
– Det handlar om ett tiotal personer, mest projektledare och byggledare. Men de blir aktuellt först framåt hösten.
Just nu söker de lokal.