Masskrocken har utretts: "Olyckliga omständigheter"

Polisen har utrett masskrocken på E4 och kommit fram till att halka och dålig sikt låg bakom den omfattande olyckan. Förarna såg inte de två plogbilarna bortanför krönet, och seriekrocken var ett faktum.

Polisen har lagt ned förundersökningen efter masskrocken på E4 den 14 februari.

Polisen har lagt ned förundersökningen efter masskrocken på E4 den 14 februari.

Foto: Tinika Häggström

Skellefteå2024-02-25 05:00

Utredningen kring masskrocken på E4 är nedlagd, säger Pär Miller, förundersökningsledare på polisen i Skellefteå.

– Utredningsåtgärderna som är gjorda kan inte visa på att någon bör misstänkas för brott. Det har skett genom olyckliga omständigheter.

Polisen har nu lyckats få en samlad bild kring vad som hände, säger han.

– Det har varit extremt halt på platsen. Två plogbilar ska ha kört bredvid varandra, kört över ett krön, och på grund av halkan och krönet så har bilarna inte sett dem och sedan inte hunnit stanna i tid.

undefined
Två plogbilar arbetade på sträckan den 14 februari. Det är vanligt att två plogar kör samtidigt "för att få med allt i ett svep", säger Trafikverkets presskommunikatör Felicia Danielsson.

I samband med olyckan fördes sex personer till sjukhus. Varav en person med svåra skador.

– Vi har inga uppgifter om att läget ska vara kritiskt för någon av de skadade.

Inga bilar beslagtogs i samband med utredningen.

– Det gör vi generellt bara när det finns misstankar om grövre brott eller vid dödsfall.

Hade alla vinterdäck?

– Vi har inga uppgifter om att någon inte ska ha haft vinterdäck.

Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket, säger att det är normalt att plogbilar kör i bredd.

– Det gör man för att kunna få med allt i ett svep. Det är inte alltid att dom kör i bredd, utan den ena kan ligga strax efter den andra. På grund av snörök kan det då vara svårt att se den ena plogbilen.

undefined
Det var halt på E4 vilket bidrog till att olyckan inträffade, konstaterar polisen.

Läsare har reagerat på att plogbilarna inte följdes av någon varningsbil. Felicia Danielsson säger att hon inte är säker på hur det såg ut i samband med masskrocken, men menar att Trafikverket inte har som rutin att ha en varningsbil i samband med plogning.

– Många plogbilar syns ändå.

Trafikverket brukar vanligtvis inte göra egna utredningar kring olyckor som inte har gett upphov till dödsfall, säger Felicia Danielsson.

– Jag kan inte utesluta att vi inte gör en utredning kring denna olycka, men enligt rutin skulle vi inte göra det även om många fordon har varit inblandade i olyckan.

När det är ljust ute ökar på sätt och vis risken för att olyckor inträffar, resonerar hon.

– I mörkerkörning är folk mer försiktiga. Det kan vara så att man överskattar vilket handlingsutrymme man har. 

Felicia Danielssons medskick till trafikanter som kör på vinterväglag är att undvika att köra om plogbilarna.

– Ofta ska de inte köra en så jättelång sträcka. Det kan såklart vara trist att ligga bakom plogbilarna men då får man å andra sidan köra på en nyplogad väg, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!