Den senaste tiden har flera tyngre fordon utgjort ett hinder för trafiken i Skellefteå, både i samband med olyckor och fastkörningar. Så sent som i fredags blev flera lastbilar och långtradare stillastående på E 4. En annan körde fast i en rondell.
Flera lastbilar stod stilla på E 4 – en fastnade i rondellMagnus Holmqvist, gruppchef vid trafikpolisen i Skellefteå, är medveten om problemet.
– Men överlag så upplever jag ändå att det har blivit bättre. Den tunga trafiken ökar hela tiden och det är rätt så många utländska åkerier som genomför transporter i norden.
Är de utlandsregistrerade fordonen överrepresenterade här?
– Jag skulle nästan vilja säga det. Det är ofta de här trailerekipagen som blir stillastående, de med bara två axlar på dragbilen. Beroende på vilken last de kör och hur lasten ligger får de ett sånt dåligt marktryck på drivaxeln.
Trailerbil stillastående på E 4-avfartI augusti 2018 beslutade regeringen att alla tunga fordon som färdas på svenska vägar ska vara utrustade med vinterdäck på samtliga hjul, mellan den 1 december 31 mars när vinterväglag råder. Effekten av det kan inte utvärderas förrän nästa vinter, då lagkravet träder i kraft den 1 juni.
Vissa ifrågasätter hur märkbar förändringen egentligen blir.
– Precis, för problemet ligger i konstruktionen i sig. Du får helt enkelt för lite tryck på drivande axel. Man kan tänka sig att det blir färre avåkningar och såna händelser om det är vinterdäck på alla hjul, men för de tvåaxliga trailerbilarna som fastnar tror jag inte att det kommer att göra någon skillnad, säger Magnus Holmqvist.
Borde det skärpta lagkravet även gälla fordonens konstruktion?
– Ja, det är någonting som man borde ha tittat på om man ska få bukt med problemet.
Magnus Holmqvist jämför den svenska lagstiftningen med den i Norge.
– Ibland kan man tycka att lagstiftarna i Sverige är lite mellanmjölk. Om chaufförerna som kommer till den norska gränsen inte har rätt antal kättingar och sånt så släpps de inte in.