Torsdag den 7 juli hittades en minderårig flicka svårt skadad i ett skogsparti på Morö Backe. Flickan vårdas på Norrlands universitetssjukhus i Umeå. I onsdags hade hon ännu inte kunnat höras av polis.
– Och det beror på hennes skadeläge. Närmare besked om hennes skador vill jag inte lämna i nuläget, sa kammaråklagare Andreas Nyberg då.
Efter händelsen har en pojke kommit att misstänkas för mordförsök och senare också grov våldtäkt mot barn. Tidigare i veckan meddelade Andreas Nyberg att pojken ska genomgå en åldersutredning.
Norran har gått igenom dokumentation från grundskolan i Skellefteå kommun kring den misstänkte pojken. Dokumentationen ger en bild av att han tidigt trivs i skolan och har god närvaro. ”Han vandrar ej iväg från klassrummet och kommer oftast i tid till lektionerna”, står det i ett dokument. ”Han är arbetsam och vi upplever att han trivs med arbetet i klassrummet”, står det i ett annat.
Idrott är ett av pojkens favoritämnen, där han gärna deltar. På rasterna tycker han om att spela fotboll eller åka madrass.
Samtidigt som pojken beskrivs som arbetsam framgår det tydligt att han i ett tidigt skede har stort behov av stöd. Han behöver mycket lärarstöd på alla lektioner och är i behov av tydliga rutiner. Flera gånger i veckan får han enskild undervisning hos en speciallärare.
Enligt pojkens mamma var han sen med att börja prata och skolan beskriver hans ordförråd som kraftigt begränsat. Samtidigt står det att pojken har lätt för att skaffa kompisar. ”Han har inga problem att ta ögontakt och kommunicerar genom gester och miner med sina kompisar”, står det i ett dokument.
Våren 2019 genomgår pojken flera utredningar, bland annat en psykologutredning och en pedagogisk utredning. Efter resultatet från utredningarna görs bedömningen att pojken inte kommer att nå kunskapskraven för grundskolan. I psykologutredningen framkommer det även att han har en medelsvår ”intellektuell funktionsnedsättning”.
En social utredning slår också fast att ”de faktorer i bakgrund och miljö som framkommer i aktuell skolsocial kartläggning inte fullt ut kan förklara xx svårigheter att nå målen i skolan”.
Hösten 2019 utreds pojken för flera fall av kränkande behandling mot andra elever. Han ska bland annat ha kallat en elev för ”hora” och slagit en elev på rumpan. I en anmälan framgår det att pojken på en rast stör några elever, som försöker säga ifrån innan de sedan ignorerar honom: ”Då blir han mer närgången och slår/tar han xx över bröstet och sedan ’smiskar han mig på rumpan och springer iväg’”, står det i anmälan.
Våren 2020 bedömer skolans rektor incidenterna som åtgärdade, efter att pojken har flyttats till en annan skola.
I dokumentation från åren efter skolbytet framgår det att pojken fortfarande trivs i skolan och anstränger sig i skolarbetet, men har fortsatt behov av stöd. Matematik och svenska är extra svårt för pojken, men utvecklingen inom läsning och skrivande går sakta men säkert framåt. ”Han jobbar på bra under lektioner i klassrummet (...) I praktiska ämnen som slöjd och musik kan han ibland vara lite slamsig.”
Några ytterligare incidentrapporter kring pojken än de tidigare nämnda finns inte att hitta bland dokumentationen.