Plastex jobbar med strängsprutning och Plastteknik med formsprutning. Det är inte ovanligt att kunder har beställningar i båda teknikerna och nu klarar de båda företagen gemensamt av dem.
– Det finns synergier i säljet, det spelar ingen roll vilket av företagen som drar in affären och vi kan hjälpa varandra, vi kommer utveckla samarbetet ännu mer under 2020, berättar Burén.
Kan växa
Genom koncernbildningen av två bolag med olika tekniker ser Burén fortsatta tillväxtmöjligheter. Koncernen köpte också upp inkråmet, produktionsmaskinerna, hos Plastia i Boden, 2018.
– De är nu uppsatta i Ostvik, vilket ger oss god kapacitet. Nu ska vi bara fylla den.
Mer eget
När Plastex stängde böckerna för 2019 så var det efter ett nytt rekordår. Bokslutet är inte klart, men omsättningen kommer att landa på cirka 56 miljoner kronor, 7 miljoner mer än 2018, med bra resultat.
Plastex har 12 produktionslinjer som varje år producerar ungefär 200 olika profiltyper. Kontraktstillverkning/kundanpassad produktion är fortfarande det dominerande men andelen egen produktion och egna produkter växte under 2019 med mer än fem procentenheter till mellan 35 och 40 procent.
Mycket positivt
David Burén berättar om flera positiva händelser under året. En kund de haft länge fick rejäl tillväxt under året och ser ut att fortsätta växa under 2020. Clas Ohlson valde ut Plastex som ensam leverantör av kabelkanaler och en helt ny kund förväntas expandera kraftigt de närmaste åren.
– Vi har en ganska god nytillströmning av kunder, säger Burén och konstaterar att investeringarna kommer att ligga på runt tre miljoner kronor 2020.
Exportanalys
En sak David Burén ser fram emot med spänning är ett projekt som företaget har tillsammans med Business Sweden. Det handlar om att göra en utvärdering av möjligheterna att låta kabelkanalerna öka som exportvara.
– Vi bedöms stora och duktiga på kanaler. Business Sweden gör en djupgående undersökning, säger Burén.
I dag säljer Plastex 90 procent inom Sverige, det mesta till Stockholm och söderut, men det finns också betydande lokala kunder.
Varumärke
En annan bit som företaget tittar på är fortsatt rekrytering och attraktivitet. I dag är har Plastex 28 anställda.
– Vi jobbar med vårt arbetsgivarvarumärke. Det är viktigt att folk vet vad vi står för och vad vi gör. Vi har också lagt en hel del tid på en utbildningsplan som sitter ihop med vårt lönesystem.