Bakom satsningen på Nordic Hydrogen Route står det svenska företaget Nordion Energi och finska Gasgrid. Tanken är att delar av denna pipeline, som förutom rutten efter Bottenviken även ska byggas upp till Kiruna via Boden, Gällivare och Kiruna, ska kunna tas i bruk 2030.
– Bottenviken är i stark industriell utveckling. Efterfrågan på energi växer snabbt och vätgas är avgörande för att minska koldioxidutsläppen inom industrin och för att nå klimatmålen. Vi behöver tänka och agera på nya sätt samt arbeta i nya partnerskap för att få till stånd de investeringar i storskalig infrastruktur som behövs för omställningen, säger Skelleftebon Hans Kreisel, vd för Nordion Energi.
De stora investerarna i Nordion Energi är europeiska pensionsfonder och Gasgrid är ett statligt finskt bolag. Hans Kreisel är övertygad om att man kommer att klara av att skrapa ihop de 30 miljarder som behövs för att pipelinen ska bli verklighet. Han ser också stora möjligheter att EU och den svenska och finska staten kommer att bidra till detta.
– Den stora utmaningen är egentligen inte finansieringen utan det är snarare regleringen av vätgasmarknaden, tillstånd för bygget och skapandet av fungerande affärsmodeller, menar Hans Kreisel.
Detta är det första europeiska initiativet av en storskalig och gränsöverskridande vätgasinfrastruktur. Gasledningen ska förse de nya gröna industrierna i norra Sverige med vätgas som producerats lokalt med förnybar el. Vätgasen ska bidra till klimatomställningen, bland annat genom att ersätta smutsigt kol vid ståltillverkning.
– Detta initiativ kan påskynda vår omställning mot att bli globalt ledande vätgas- och klimatpositiva ekonomier. Det här är en möjlighet för båda länderna att skapa en vätgasmarknad runt Bottenviken och det kommer att leda till många nya etableringar i regionen och därmed också många nya jobb, säger Olli Sipilä, vd för Gasgrid Finland.
Hans Kreisel hävdar att det är oslagbart konkurrenskraftigt att transportera vätgas jämfört med el.
– Det är två till fyra gånger billigare. Dessutom innebär det ofta ett mycket mindre ingrepp i miljön att bygga gasledningar och bygget av denna pipeline kommer att gå betydligt snabbare än att dra nya kraftledningar som behövs för att klara det växande energibehovet, konstaterar Hans Kreisel.
Nordic Hydrogen Routes koncept bygger på att vätgasen produceras ute vid vindkraftparkerna och sedan transporteras gasen via pipelinen ut till industrierna. Både Nordion Energi och Gasgrid har identifierat en stor efterfrågan på vätgas hos kunder och intressenter i regionen. Under de närmaste åren ska den dialogen ta ordentlig fart. Vätgasen, som främst ska används för att möjliggöra omställning och expansion av industrierna i regionen, uppskattas till 100 TWh.
– Vi kommer att börja bygget av pipelinen för att kunna leverera vätgas till de industrier som har mest bråttom. Det kan bli aktuellt redan om några år, berättar Hans Kreisel.
Sveriges Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar, som medverkade vid lanseringen av Nordic Hydrogen Route, lovordar satsningen.
– Skapandet av pipelinen är ett historiskt steg eftersom vätgasen kommer att spela en stor roll i energiomställningen, kommenterar han.