Skellefteå tillhörde inte de kommuner som i första skedet fick en förfrågan från Northvolt om de var intresserade av en etablering av batterifabriken hos dem. I norra Sverige var det bara Luleå som fick en sådan förfrågan.
– De 20 inbjudna kommunerna som vi från början tittade på var inte helt vetenskapligt utvalda utan vi gjorde en grov bedömning av vilka som skulle kunna vara lämpliga. Västerås fanns inte heller med bland de 20, berättar Peter Carlsson för Norran.
Det krävdes en påstötning från Anja Palm på näringslivskontoret i Skellefteå och från ABB:s dåvarande vd Johan Söderström för att Skellefteå och Västerås också skulle komma med på tåget.
– Min första idé när vi tittade på kartan var att vi skulle hitta en plats efter kusten norr om Stockholm och nära Uppsala universitet där Ångströmlaboratoriet finns. Det var första önskestället.
Men till sist blev det Skellefteå som valdes ut för fabriksetableringen och Västerås blev teknikcentret. Peter Carlsson berättar att det kraftfulla agerandet från Skellefteå kommun och regionen var av avgörande betydelse för valet av Skellefteå.
– De visade på ett starkt engagemang för en helhetslösning. Tillgången till kraft var ju viktigt och även logistikbitarna, med en hamn som hade en tillräcklig kapacitet, liksom möjligheten att bygga bostäder för kommande medarbetare. Allt som vi frågade om svarade Skellefteå på dubbelt så snabbt som alla andra. Vi kände att det fanns en härlig kemi mellan hur vi tänkte och hur de agerade.
Det var länge jämt mellan Västerås och Skellefteå om var den stora batterifabriken skulle byggas.
– Det avgörande ögonblicket var när vi vid en diskussion med Svenska Kraftnät förstod att de inte ens inom de närmaste tio åren kunde garantera den energiförsörjning som vi behövde i Mälardalen. Den osäkerhetsfaktorn kunde vi inte leva med, säger Peter Carlsson.
Att man skulle dela på siterna hade Northvolt inte tänkt på tidigare men under sommaren 2017 växte den lösningen fram.
– Nackdelen med detta var att vi skulle få två byggarbetsplatser och två ställen där man behöver ha folk. Men vi upplever att fördelarna klart överträffat nackdelarna med den här lösningen.
Nu tittar Northvolt på fler fabriker där den första blir Northvolt Zwei i Tyskland.
– Inom en tioårsperiod behöver vi förmodligen ytterligare två fabriker om vi ska ta de marknadsandelar som vi vill ha i Europa.
Var de framtida fabrikerna ska ligga är ännu inte klart.
– Under nästa år ska vi titta på var trean bör byggas. Fabrikernas placering är storpolitik i Europa.
Peter Carlsson ser det inte som otänkbart att de nya fabrikerna kan etableras i norra Sverige, men knappast i Skellefteå.
– Med den enorma satsning som nu görs i Skellefteå tror jag att vi maxat ut oss i den här regionen. Det blir en rejäl utmaning med storleken på fabriken och alla människor som behövs. Jag håller det som osannolikt att det blir här även om elnätet räcker till.
En del av finansiering av batterifabriken i Skellefteå kommer från den tyska staten via Euler Hermes som beviljat en kreditgaranti på närmare fem miljarder kronor.
– Detta är faktiskt ett större åtagande än vad svenska institutioner bidragit med. Till exempel valde Euler Hermes svenska motsvarighet Svensk Exportkredit att inte alls vara med i processen. Vi har också lyckats få stöd från av den tyska bilindustrin på ett sätt som de normalt inte brukar göra.
När det gäller finansieringen konstaterar Peter Carlsson att det uppstod ett mantra utifrån som sade ”de kommer aldrig att lyckas finansiera det här”.
– För oss blev det ännu mer bränsle att genomföra etableringen. Finansieringen för batterifabriken i Skellefteå är unik i sin design, berättar Peter Carlsson.
Peter Carlsson räknar dock inte med att bilindustrin kommer att gå in lika kraftfullt med kontrakt under Northvolts fortsatta expansion.
– Vi måste gå vidare med andra finansieringslösningar. Nu finns det bland annat förslag om att staten kan ställa ut gröna kreditgarantier. Det här är något som vi också diskuterat med Tyskland, Italien och Frankrike.
När Peter Carlsson tittar i backspegeln konstaterar han att satsningen innehöll mycket mer arbete än vad han trodde från början och då speciellt vad gäller upphandlingen och kundkontrakten.
– Men vi gick in med entreprenörens naivitet. En sådan naivitet var till exempel de första idéerna som vi hade om att skära ut en del av marken och lyfta in fabriken under den och sätta på ett tak med gräs. Hela fabriken skulle vara ett uttryck för hållbarhet men det var ju inte speciellt realistiskt, säger Peter.
Från början fanns också tankar om att bygga hela fabriken som en träkonstruktion.
– Det skulle då ha krävts enorma limträbalkar så det blev inte praktiskt möjligt. Fast fasaden blir i alla fall i oxiderat trä.
Bostadsfrågan är något som han hoppas att man ska hitta bra lösningar på i Skellefteå. Northvolt har nu cirka 400 byggnadsarbetare på plats och de anställer 5–10 personer i veckan i Skellefteå. Inom två kvartal ska antalet byggnadsarbetare fördubblas.
– Hotellen är nästan fulla och det är svårt att få tag på lägenheter. Här gäller det att alla sätter in en högre växel för att få bort flaskhalsarna. De politiska processerna är inte lika snabba som vi vill ha dem, men vi har ett mycket gott samarbete med kommunen.
När han lämnade jobbet som logistikchef hos Tesla i slutet av 2015 tänkte Peter Carlsson ta det lite lugnare. Men det blev bara en viloperiod på sex månader där han investerade i startupbolag och gick in i några företagsstyrelser.
– Då styrde jag mer över min tid och så var det också under tiden som vi arbetade med förstudien till batterifabriken. Sedan blev det värre än någonsin. Värst var det under förra våren då fokus låg på finansieringen.
– Då hände det att jag sov dåligt vissa nätter och såg framför mig en situation där jag stod inför hundratals personer som jag lockat med mig på den här resan och berättade att det inte löst sig. Det var ganska ångestladdat. Efter att finansieringen löst sig har jag kommit in i en mycket bättre dygnsrytm.
Peter Carlsson fyller 50 i år och han hade tänkt ha en rejäl 50-årsbaluns.
– Nu blir det ett 51-årskalas istället som jag faktiskt tänker fira i Skellefteå, avslutar Peter Carlsson.