SkellefteÄ tillhörde inte de kommuner som i första skedet fick en förfrÄgan frÄn Northvolt om de var intresserade av en etablering av batterifabriken hos dem. I norra Sverige var det bara LuleÄ som fick en sÄdan förfrÄgan.
â De 20 inbjudna kommunerna som vi frĂ„n början tittade pĂ„ var inte helt vetenskapligt utvalda utan vi gjorde en grov bedömning av vilka som skulle kunna vara lĂ€mpliga. VĂ€sterĂ„s fanns inte heller med bland de 20, berĂ€ttar Peter Carlsson för Norran.
Det krÀvdes en pÄstötning frÄn Anja Palm pÄ nÀringslivskontoret i SkellefteÄ och frÄn ABB:s dÄvarande vd Johan Söderström för att SkellefteÄ och VÀsterÄs ocksÄ skulle komma med pÄ tÄget.
â Min första idĂ© nĂ€r vi tittade pĂ„ kartan var att vi skulle hitta en plats efter kusten norr om Stockholm och nĂ€ra Uppsala universitet dĂ€r Ă ngströmlaboratoriet finns. Det var första önskestĂ€llet.
Men till sist blev det SkellefteÄ som valdes ut för fabriksetableringen och VÀsterÄs blev teknikcentret. Peter Carlsson berÀttar att det kraftfulla agerandet frÄn SkellefteÄ kommun och regionen var av avgörande betydelse för valet av SkellefteÄ.
â De visade pĂ„ ett starkt engagemang för en helhetslösning. TillgĂ„ngen till kraft var ju viktigt och Ă€ven logistikbitarna, med en hamn som hade en tillrĂ€cklig kapacitet, liksom möjligheten att bygga bostĂ€der för kommande medarbetare. Allt som vi frĂ„gade om svarade SkellefteĂ„ pĂ„ dubbelt sĂ„ snabbt som alla andra. Vi kĂ€nde att det fanns en hĂ€rlig kemi mellan hur vi tĂ€nkte och hur de agerade.
Det var lÀnge jÀmt mellan VÀsterÄs och SkellefteÄ om var den stora batterifabriken skulle byggas.
â Det avgörande ögonblicket var nĂ€r vi vid en diskussion med Svenska KraftnĂ€t förstod att de inte ens inom de nĂ€rmaste tio Ă„ren kunde garantera den energiförsörjning som vi behövde i MĂ€lardalen. Den osĂ€kerhetsfaktorn kunde vi inte leva med, sĂ€ger Peter Carlsson.
Att man skulle dela pÄ siterna hade Northvolt inte tÀnkt pÄ tidigare men under sommaren 2017 vÀxte den lösningen fram.
â Nackdelen med detta var att vi skulle fĂ„ tvĂ„ byggarbetsplatser och tvĂ„ stĂ€llen dĂ€r man behöver ha folk. Men vi upplever att fördelarna klart övertrĂ€ffat nackdelarna med den hĂ€r lösningen.
Nu tittar Northvolt pÄ fler fabriker dÀr den första blir Northvolt Zwei i Tyskland.
â Inom en tioĂ„rsperiod behöver vi förmodligen ytterligare tvĂ„ fabriker om vi ska ta de marknadsandelar som vi vill ha i Europa.
Var de framtida fabrikerna ska ligga Àr Ànnu inte klart.
â Under nĂ€sta Ă„r ska vi titta pĂ„ var trean bör byggas. Fabrikernas placering Ă€r storpolitik i Europa.
Peter Carlsson ser det inte som otÀnkbart att de nya fabrikerna kan etableras i norra Sverige, men knappast i SkellefteÄ.
â Med den enorma satsning som nu görs i SkellefteĂ„ tror jag att vi maxat ut oss i den hĂ€r regionen. Det blir en rejĂ€l utmaning med storleken pĂ„ fabriken och alla mĂ€nniskor som behövs. Jag hĂ„ller det som osannolikt att det blir hĂ€r Ă€ven om elnĂ€tet rĂ€cker till.
En del av finansiering av batterifabriken i SkellefteÄ kommer frÄn den tyska staten via Euler Hermes som beviljat en kreditgaranti pÄ nÀrmare fem miljarder kronor.
â Detta Ă€r faktiskt ett större Ă„tagande Ă€n vad svenska institutioner bidragit med. Till exempel valde Euler Hermes svenska motsvarighet Svensk Exportkredit att inte alls vara med i processen. Vi har ocksĂ„ lyckats fĂ„ stöd frĂ„n av den tyska bilindustrin pĂ„ ett sĂ€tt som de normalt inte brukar göra.
NĂ€r det gĂ€ller finansieringen konstaterar Peter Carlsson att det uppstod ett mantra utifrĂ„n som sade âde kommer aldrig att lyckas finansiera det hĂ€râ.
â För oss blev det Ă€nnu mer brĂ€nsle att genomföra etableringen. Finansieringen för batterifabriken i SkellefteĂ„ Ă€r unik i sin design, berĂ€ttar Peter Carlsson.
Peter Carlsson rÀknar dock inte med att bilindustrin kommer att gÄ in lika kraftfullt med kontrakt under Northvolts fortsatta expansion.
â Vi mĂ„ste gĂ„ vidare med andra finansieringslösningar. Nu finns det bland annat förslag om att staten kan stĂ€lla ut gröna kreditgarantier. Det hĂ€r Ă€r nĂ„got som vi ocksĂ„ diskuterat med Tyskland, Italien och Frankrike.
NÀr Peter Carlsson tittar i backspegeln konstaterar han att satsningen innehöll mycket mer arbete Àn vad han trodde frÄn början och dÄ speciellt vad gÀller upphandlingen och kundkontrakten.
â Men vi gick in med entreprenörens naivitet. En sĂ„dan naivitet var till exempel de första idĂ©erna som vi hade om att skĂ€ra ut en del av marken och lyfta in fabriken under den och sĂ€tta pĂ„ ett tak med grĂ€s. Hela fabriken skulle vara ett uttryck för hĂ„llbarhet men det var ju inte speciellt realistiskt, sĂ€ger Peter.
FrÄn början fanns ocksÄ tankar om att bygga hela fabriken som en trÀkonstruktion.
â Det skulle dĂ„ ha krĂ€vts enorma limtrĂ€balkar sĂ„ det blev inte praktiskt möjligt. Fast fasaden blir i alla fall i oxiderat trĂ€.
BostadsfrĂ„gan Ă€r nĂ„got som han hoppas att man ska hitta bra lösningar pĂ„ i SkellefteĂ„. Northvolt har nu cirka 400 byggnadsarbetare pĂ„ plats och de anstĂ€ller 5â10 personer i veckan i SkellefteĂ„. Inom tvĂ„ kvartal ska antalet byggnadsarbetare fördubblas.
â Hotellen Ă€r nĂ€stan fulla och det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ lĂ€genheter. HĂ€r gĂ€ller det att alla sĂ€tter in en högre vĂ€xel för att fĂ„ bort flaskhalsarna. De politiska processerna Ă€r inte lika snabba som vi vill ha dem, men vi har ett mycket gott samarbete med kommunen.
NÀr han lÀmnade jobbet som logistikchef hos Tesla i slutet av 2015 tÀnkte Peter Carlsson ta det lite lugnare. Men det blev bara en viloperiod pÄ sex mÄnader dÀr han investerade i startupbolag och gick in i nÄgra företagsstyrelser.
â DĂ„ styrde jag mer över min tid och sĂ„ var det ocksĂ„ under tiden som vi arbetade med förstudien till batterifabriken. Sedan blev det vĂ€rre Ă€n nĂ„gonsin. VĂ€rst var det under förra vĂ„ren dĂ„ fokus lĂ„g pĂ„ finansieringen.
â DĂ„ hĂ€nde det att jag sov dĂ„ligt vissa nĂ€tter och sĂ„g framför mig en situation dĂ€r jag stod inför hundratals personer som jag lockat med mig pĂ„ den hĂ€r resan och berĂ€ttade att det inte löst sig. Det var ganska Ă„ngestladdat. Efter att finansieringen löst sig har jag kommit in i en mycket bĂ€ttre dygnsrytm.
Peter Carlsson fyller 50 i Är och han hade tÀnkt ha en rejÀl 50-Ärsbaluns.
â Nu blir det ett 51-Ă„rskalas istĂ€llet som jag faktiskt tĂ€nker fira i SkellefteĂ„, avslutar Peter Carlsson.