Tre intensiva Är med Peter Carlsson

Det har varit tre intensiva Är sedan Northvolt beslutade att batterifabriken skulle byggas i SkellefteÄ. För vd Peter Carlsson har det varit en hÀftig resa pÄ alla sÀtt bÄde som entreprenör och som mÀnniska.

" Inom en tioÄrsperiod behöver vi förmodligen ytterligare tvÄ fabriker om vi ska ta de marknadsandelar som vi vill ha i Europa", sÀger Peter Carlsson.

" Inom en tioÄrsperiod behöver vi förmodligen ytterligare tvÄ fabriker om vi ska ta de marknadsandelar som vi vill ha i Europa", sÀger Peter Carlsson.

Foto: Jeanette Lövgren

SkellefteÄ2020-09-19 07:30

SkellefteÄ tillhörde inte de kommuner som i första skedet fick en förfrÄgan frÄn Northvolt om de var intresserade av en etablering av batterifabriken hos dem. I norra Sverige var det bara LuleÄ som fick en sÄdan förfrÄgan.

– De 20 inbjudna kommunerna som vi frĂ„n början tittade pĂ„ var inte helt vetenskapligt utvalda utan vi gjorde en grov bedömning av vilka som skulle kunna vara lĂ€mpliga. VĂ€sterĂ„s fanns inte heller med bland de 20, berĂ€ttar Peter Carlsson för Norran.

Det krÀvdes en pÄstötning frÄn Anja Palm pÄ nÀringslivskontoret i SkellefteÄ och frÄn ABB:s dÄvarande vd Johan Söderström för att SkellefteÄ och VÀsterÄs ocksÄ skulle komma med pÄ tÄget.

– Min första idĂ© nĂ€r vi tittade pĂ„ kartan var att vi skulle hitta en plats efter kusten norr om Stockholm och nĂ€ra Uppsala universitet dĂ€r Ångströmlaboratoriet finns. Det var första önskestĂ€llet. 

Men till sist blev det SkellefteĂ„ som valdes ut för fabriksetableringen och VĂ€sterĂ„s blev teknikcentret. Peter Carlsson berĂ€ttar att det kraftfulla agerandet frĂ„n SkellefteĂ„ kommun och regionen var av avgörande betydelse för valet av SkellefteĂ„. 

– De visade pĂ„ ett starkt engagemang för en helhetslösning. TillgĂ„ngen till kraft var ju viktigt och Ă€ven logistikbitarna, med en hamn som hade en tillrĂ€cklig kapacitet, liksom möjligheten att bygga bostĂ€der för kommande medarbetare.  Allt som vi frĂ„gade om svarade SkellefteĂ„ pĂ„ dubbelt sĂ„ snabbt som alla andra. Vi kĂ€nde att det fanns en hĂ€rlig kemi mellan hur vi tĂ€nkte och hur de agerade.

Det var lÀnge jÀmt mellan VÀsterÄs och SkellefteÄ om var den stora batterifabriken skulle byggas.

– Det avgörande ögonblicket var nĂ€r vi vid en diskussion med Svenska KraftnĂ€t förstod att de inte ens inom de nĂ€rmaste tio Ă„ren kunde garantera den energiförsörjning som vi behövde i MĂ€lardalen. Den osĂ€kerhetsfaktorn kunde vi inte leva med, sĂ€ger Peter Carlsson.

Att man skulle dela pĂ„ siterna hade Northvolt inte tĂ€nkt pĂ„ tidigare men under sommaren 2017 vĂ€xte den lösningen fram. 

– Nackdelen med detta var att vi skulle fĂ„ tvĂ„ byggarbetsplatser och tvĂ„ stĂ€llen dĂ€r man behöver ha folk. Men vi upplever att fördelarna klart övertrĂ€ffat nackdelarna med den hĂ€r lösningen.

Nu tittar Northvolt pÄ fler fabriker dÀr den första blir Northvolt Zwei i Tyskland.

– Inom en tioĂ„rsperiod behöver vi förmodligen ytterligare tvĂ„ fabriker om vi ska ta de marknadsandelar som vi vill ha i Europa.

Var de framtida fabrikerna ska ligga Ă€r Ă€nnu inte klart. 

– Under nĂ€sta Ă„r ska vi titta pĂ„ var trean bör byggas. Fabrikernas placering Ă€r storpolitik i Europa. 

Peter Carlsson ser det inte som otÀnkbart att de nya fabrikerna kan etableras i norra Sverige, men knappast i SkellefteÄ.

– Med den enorma satsning som nu görs i SkellefteĂ„ tror jag att vi maxat ut oss i den hĂ€r regionen. Det blir en rejĂ€l utmaning med storleken pĂ„ fabriken och alla mĂ€nniskor som behövs. Jag hĂ„ller det som osannolikt att det blir hĂ€r Ă€ven om elnĂ€tet rĂ€cker till.

En del av finansiering av batterifabriken i SkellefteÄ kommer frÄn den tyska staten via Euler Hermes som beviljat en kreditgaranti pÄ nÀrmare fem miljarder kronor.

– Detta Ă€r faktiskt ett större Ă„tagande Ă€n vad svenska institutioner bidragit med. Till exempel valde Euler Hermes svenska motsvarighet Svensk Exportkredit att inte alls vara med i processen. Vi har ocksĂ„ lyckats fĂ„ stöd frĂ„n av den tyska bilindustrin pĂ„ ett sĂ€tt som de normalt inte brukar göra.

NĂ€r det gĂ€ller finansieringen konstaterar Peter Carlsson att det uppstod ett mantra utifrĂ„n som sade ”de kommer aldrig att lyckas finansiera det hĂ€r”.

– För oss blev det Ă€nnu mer brĂ€nsle att genomföra etableringen. Finansieringen för batterifabriken i SkellefteĂ„ Ă€r unik i sin design, berĂ€ttar Peter Carlsson.

Peter Carlsson rÀknar dock inte med att bilindustrin kommer att gÄ in lika kraftfullt med kontrakt under Northvolts fortsatta expansion.

– Vi mĂ„ste gĂ„ vidare med andra finansieringslösningar. Nu finns det bland annat förslag om att staten kan stĂ€lla ut gröna kreditgarantier. Det hĂ€r Ă€r nĂ„got som vi ocksĂ„ diskuterat med Tyskland, Italien och Frankrike.

NÀr Peter Carlsson tittar i backspegeln konstaterar han att satsningen innehöll mycket mer arbete Àn vad han trodde frÄn början och dÄ speciellt vad gÀller upphandlingen och kundkontrakten.

– Men vi gick in med entreprenörens naivitet. En sĂ„dan naivitet var till exempel de första idĂ©erna som vi hade om att skĂ€ra ut en del av marken och lyfta in fabriken under den och sĂ€tta pĂ„ ett tak med grĂ€s. Hela fabriken skulle vara ett uttryck för hĂ„llbarhet men det var ju inte speciellt realistiskt, sĂ€ger Peter.

FrĂ„n början fanns ocksĂ„ tankar om att bygga hela fabriken som en trĂ€konstruktion. 

– Det skulle dĂ„ ha krĂ€vts enorma limtrĂ€balkar sĂ„ det blev inte praktiskt möjligt. Fast fasaden blir i alla fall i oxiderat trĂ€.

BostadsfrĂ„gan Ă€r nĂ„got som han hoppas att man ska hitta bra lösningar pĂ„ i SkellefteĂ„. Northvolt har nu cirka 400 byggnadsarbetare pĂ„ plats och de anstĂ€ller 5–10 personer i veckan i SkellefteĂ„. Inom tvĂ„ kvartal ska antalet byggnadsarbetare fördubblas. 

– Hotellen Ă€r nĂ€stan fulla och det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ tag pĂ„ lĂ€genheter. HĂ€r gĂ€ller det att alla sĂ€tter in en högre vĂ€xel för att fĂ„ bort flaskhalsarna. De politiska processerna Ă€r inte lika snabba som vi vill ha dem, men vi har ett mycket gott samarbete med kommunen.

NĂ€r han lĂ€mnade jobbet som logistikchef hos Tesla i slutet av 2015 tĂ€nkte Peter Carlsson ta det lite lugnare. Men det blev bara en viloperiod pĂ„ sex mĂ„nader dĂ€r han investerade i startupbolag och gick in i nĂ„gra företagsstyrelser. 

– DĂ„ styrde jag mer över min tid och sĂ„ var det ocksĂ„ under tiden som vi arbetade med förstudien till batterifabriken.  Sedan blev det vĂ€rre Ă€n nĂ„gonsin. VĂ€rst var det under förra vĂ„ren dĂ„ fokus lĂ„g pĂ„ finansieringen.

– DĂ„ hĂ€nde det att jag sov dĂ„ligt vissa nĂ€tter och sĂ„g framför mig en situation dĂ€r jag stod inför hundratals personer som jag lockat med mig pĂ„ den hĂ€r resan och berĂ€ttade att det inte löst sig. Det var ganska Ă„ngestladdat. Efter att finansieringen löst sig har jag kommit in i en mycket bĂ€ttre dygnsrytm.

Peter Carlsson fyller 50 i Är och han hade tÀnkt ha en rejÀl 50-Ärsbaluns.

– Nu blir det ett 51-Ă„rskalas istĂ€llet som jag faktiskt tĂ€nker fira i SkellefteĂ„, avslutar Peter Carlsson.

Peter Carlsson

Peter Carlsson vĂ€xte upp i SödertĂ€lje och i VĂ€xjö. Han utbildade sig frĂ„n 1989 till civilekonom med inriktning mot produktions- och kvalitetsstyrning vid LuleĂ„ tekniska högskola. Han arbetade frĂ„n 1995 till 2001 inom Ericsson och var dĂ€refter 2001–2007 inköpschef pĂ„ Sony Ericsson och 2007–2011 pĂ„ NXP Semiconductors i Singapore. Mellan 2011 och oktober 2015 var han inköps- och logistikchef pĂ„ Tesla i USA. 2015 grundade han Northvolt.

KĂ€lla: Wikipedia

Karta: SkellefteÄ
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!