Norran har i flera artiklar berättat om omsorgskrisen inom Skellefteå kommun. Personal har larmat om dålig arbetsmiljö och att de inte räcker till.
Enligt Malin Andersson har uppsägningarna ökat de senaste två åren. Sista halvåret har de ökat lavinartat. De får dagligen in samtal från personal som uppger att de har fått nog.
– De orkar inte utifrån belastningen och vill få en bättre arbetsmiljö. De har gått kort och det har varit en pandemi. Nu upplever de även att ingen lyssnar på dem, säger Malin Andersson.
Hon har inga exakta siffror över hur många som sagt upp sig senaste tiden.
– Problemet är att vi inte kan att se alla som sagt upp sig nu eftersom de har uppsägningstid. Först när de slutar syns de in kommunens statistik. Med jag är rädd för att vi kommer att se höga siffror innan sommaren, säger hon.
Nu oroar hon sig även för att redovisningen av personalläget kanske inte kommer avdelningscheferna till del. Att uppsägningssiffrorna stannar hos cheferna på boendena.
– Har de koll på läget längre upp i organisationen?
Vad säger personerna att de ska göra när de sagt upp sig?
– Vissa går till regionen, vissa till Northvolt eller andra företag. Men det är inte alla som har fått något nytt jobb utan väljer att ta det som det kommer. De chansar. Att säga upp sig utan att ha något annat jobb att gå till – det har vi inte mött förut. Det har varit under de sista månaderna framför allt.
Det som oroar henne är att många med lång erfarenhet väljer att gå.
– Det är mycket kompetens som försvinner med dem.
Camilla Lindström HR-chef på socialförvaltningen bekräftar att många säger upp sig.
– Vi är oroade över det. Vi ser det som en av våra största utmaningar – att säkra kompetensförsörjningen. Vi jobbar med det hela tiden, säger hon.
Hon berättar att de har sett en ökning av uppsägningar senaste året och de upplever att konkurrensen om arbetskraften ökar i Skellefteå. Färre söker de lediga jobb som annonseras ut. Det är även en stor rörlighet inom förvaltningen, till andra arbetsställen och andra yrkeskategorier.
Under förra året slutade 296 personer på hela förvaltningen. Under januari slutade 72 personer, enligt lönelistan. Bland dem finns 20 undersköterskor, 18 vårdbiträden, 13 stödassistenter och 4 personliga assistenter.
– Det finns en viss eftersläpning och jag kan inte se siffrorna för februari och mars än, säger Camilla Lindström.
Med tanke på det, har ni i ledningen kontroll över hur många som säger upp sig?
– Ja, vi har mycket dialog inom avdelningarna. Medarbetarna pratar med sin chef, som pratar med verksamhetschefen och andra stödfunktioner kring rekrytering. Och vi agerar på signalerna, säger hon.
Hur gör ni för att försöka behålla personalen?
– Vi har exempelvis gjort satsningar på att tillsvidareanställa 80 vårdbiträden i höstas. Vi jobbar också långsiktigt med vår arbetsmiljöplan. Vid nyrekrytering erbjuder vi attraktiva arbetsvillkor. Vi har exempelvis erbjudit heltid länge. Men vi har haft den tuffaste perioden någonsin under december till februari. Många är slitna efter pandemin. När vi kommer ur den hoppas jag att vi ska kunna jobba mer med arbetsmiljön. Vi försöker göra det bästa vi kan med de resurser vi har, säger Camilla Lindström.