Personal djupt kritisk mot Skellefteå Buss vd och styrelse

Försämrad arbetsmiljö, personal som säger upp sig på grund av missnöje och som hotas om uppsägning. Personal inom Skellefteå Buss riktar skarp kritik mot sin vd. ”Vi är många som skäms över att jobba här nu”, skriver en anställd till Norran.

Personal är kritisk till arbetsmiljön på Skellefteå Buss och anser att vd bär ett stort ansvar för problemen.

Personal är kritisk till arbetsmiljön på Skellefteå Buss och anser att vd bär ett stort ansvar för problemen.

Foto: Ulrika Nohlgren

Skellefteå2019-01-30 14:00
undefined
Personal är kritisk till arbetsmiljön på Skellefteå Buss och anser att vd bär ett stort ansvar för problemen.

Trots kritik från revisorer, personal, facket och Norrans granskning av Skellefteå Buss har styrelsen för bolaget uttryckt fortsatt förtroende för vd, Andreas Olofsson. De anser att han har gjort ett bra jobb.

Skellefteå Buss Spanienresa: Vittnet dokumenterar allt de gör på resan

Det kan finnas skäl till det. Omsättningen ökar, liksom bussresandet och många nya svenskar har fått jobb i det kommunala bolaget.

Skellefteå Buss: Styrelsen viftar bort kritisk skrivelse – ”Den är inte trovärdig”

Men en skrivelse till styrelsen ger en annan bild. Där riktar ett icke definierat antal personal/chaufförer hård kritik mot sin vd. Problemen tycks ha startat långt tidigare än Norrans granskning.

Självklart är ingen perfekt men nu är det för många antal punkter/händelser som inte är till vd:s fördel och vårt förtroende är totalt noll.

Många har reagerat

Av skrivelsen framgår att personalen ”totalt tappat förtroende” för sin vd. Han anses uppträda ”nonchalant och respektlöst”, har svårt att hantera konflikter. Skrivelsen ifrågasätter också om uppsägningar gått rätt till. Facket bekräftar för Norran att en sådan förhandling pågår centralt.

Skellefteå Buss: Incidenter och trasiga bussar – ”Verkstaden går på knäna”

Vi alla anställda är rädda för reprimander, för att bli uppsagda.

Skellefteå Buss vd vägrar träffa Norran – svarar via mejl: ”Känner igen mig i vissa delar”

Bilden förstärks av de senaste veckornas mejl och samtal till Norran. Efter granskningen av de två uppmärksammade tjänsteresorna har vi fått ett 30-tal tipsmejl och pratat med 15 nuvarande och tidigare anställda. Ingen av dem törs ställa upp med namn, utom Göran Lundin.

”Vi som jobbar där är van med Andreas Olofssons härskarmetodik, var tyst, kritisera inte, jag bestämmer, kommer du med kritik så får du räkna med en smäll i ryggen.” skriver en anställd till Norran.

En annan skriver: ”Vi alla anställda är rädda för reprimander, för att bli uppsagda.”

Facklig kritik

Fredric Viklund, huvudskyddsombud för Kommunal, bekräftar att det finns en rädsla att kontakta vd.

– Det vill ingen göra. Det var därför jag fick i uppdrag att prata med vd om kritiken. Jag har framfört att personalen saknar förtroende för honom.

Personalens kritik rör bland annat brist på samverkan med facket, samt bristande information.

– Vd anstränger sig nu för att samverka mer, fortsätter han.

Är det möjligt för honom att bygga upp förtroendet igen?

– Jag tror det blir svårt. Styrelsen har vad jag förstår inte ens diskuterat frågan utan att vd suttit i rummet. Vilket jag ser som märkligt, särskilt om de ska diskutera det lämpliga i hans agerande, säger Fredric Viklund.

Det finns ingen gemenskap, ingen stolthet, ingen känsla för företaget.

Pekar på dörren

Av skrivelsen framgår också att vd ska ha uppmanat personal att säga upp sig när diskussioner hettat till. Personalen som kontaktat Norran instämmer. Enligt dem pekar vd på dörren och säger att ”det är bara att gå ut ur den, det finns andra chaufförer.”

– Alla bussföretag klagar över att det inte finns folk att få tag på, men inte vår vd. Han säger att det finns hur många som helst. Han bor inte på den här planeten, säger en tidigare chaufför.

Kritiken handlar också om att personalen inte känner sig uppskattad.

– Andreas brukar säga till chaufförerna – ditt jobb handlar om att köra bussen från punkt a till b. Det räcker så. Så nedvärderande syn, säger en tidigare anställd.

Missnöjet har fått personal att sluta. Det rör både ledningen och tuffa scheman med delade turer, tidiga morgnar och sena kvällar. Det säger flera som kontaktat Norran. ”Jag var less över hur de misshandlade personalen”, säger en person.

– Förr kunde man ha relativt normala arbetsdagar. Nu är det helt galet. Det finns ingen fritid, bara jobba och sova, säger en person som valt att sluta.

Även av personalens skrivelse framgår att det finns chaufförer och mekaniker som har sagt upp sig på egen begäran. Det ser vi även på personallistor från de senaste åren.

Många nyanställda

Enligt anställningslistorna har 64 tillsvidareanställda slutat sedan 2014, varav 19 gått i pension. Istället har ny personal rekryterats. Under år 2014 ökade de tillsvidareanställda från 139 till 189 stycken.

I dag är de 174. Antalet visstids- och timanställda har också ökat, från 44 till 51 sedan år 2015.

Blev inte bättre

Flera som Norran talat med tycker att vd:s agerande och ovilja att lyssna till personalen har lett till en negativ utveckling för bolaget och skadat personalens sammanhållning.

– Det fanns tidigare en vision om nöjda kunder. En bra tjänst för kunderna är trevliga chaufförer som är kunniga om rutinerna och sträckorna vi ska köra. Vi chaufförer är inte nöjda och inte kunderna heller, säger en annan chaufför.

Gemenskapen borta

Irritationen och missnöjet har enligt flera anställda skapat splittring i personalgruppen, exempelvis mellan de som jobbat länge och de nya.

– Det finns ingen gemenskap, ingen stolthet, ingen känsla för företaget. Det här påverkar hela arbetsmiljön.

Så har Norran granskat

Anledningen till att vi fortsätter granska Skellefteå Buss är den enorma responsen som vi fick på publiceringarna om resorna i december 2018. Reaktionerna saknar motstycke.

Skellefteå Buss är också ett helägt kommunalt bolag som tillhandahåller tjänster för allmänheten. Det motiverar granskning.

Norran har granskat personallistor för att se hur personalomsättningen ser ut. Vi har granskat årsbokslut, bärgningskostnader och resestatistik.

Vi har även intervjuat 15 personer som nu eller nyligen arbetat inom Skellefteå Buss. En del har vi aktivt sökt kontakt med, andra har kontaktat oss.

Vi har även intervjuat fackliga företrädare samt kontrollerat uppgifter hos bland annat Arbetsmiljöverket.

Ett 30-tal tipsmejl har också skickats till Norran – i huvudsak från personal, men även från andra som har haft initierad information.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!