Påtalade sin allergi – serverades ändå gluten

Kunden påtalade sin svåra allergi två gånger – men serverades ändå gluten. Resultatet: en kraftig allergisk reaktion med våldsamma kräkningar under två timmar. Nu får restaurangen Rinkside ett föreläggande av Skellefteå kommun, som också har polisanmält händelsen.

Elinor Lundmark och Sandra Wallström, miljöinspektörer inom livsmedelskontroll vid Skellefteå kommun.

Elinor Lundmark och Sandra Wallström, miljöinspektörer inom livsmedelskontroll vid Skellefteå kommun.

Foto: Christoffer Åhlund

Skellefteå2019-04-15 06:15
undefined
Elinor Lundmark och Sandra Wallström, miljöinspektörer inom livsmedelskontroll vid Skellefteå kommun.
Rinkside: ”Mänskliga faktorn var anledningen”

Inför restaurangbesöket hade kunden förklarat sin svåra allergi och förbeställt en glutenfri måltid. Väl på restaurangen bad kunden serveringspersonal att dubbelkolla med köket eftersom kunden serverades en rätt med nudlar, som vanligtvis innehåller gluten.

Personalen kom då tillbaka och sa att nudlarna var glutenfria. Efter måltiden drabbades ändå kunden av en kraftig allergisk reaktion, och hade stora svårigheter att ta sig hem från arenan. Kunden fick våldsamma kräkningar som varade i ungefär två timmar, och var därefter matt i kroppen i flera dygn.

Det visade sig att nudlarna innehöll gluten och att serveringspersonalen aldrig dubbelkollade med köket.

undefined
Sandra Wallström (t v) inspekterar salladsbuffén vid Baldergymnasiet, som klarade den senaste provtagningen utan några anmärkningar. Skolrestaurangen har inte med artikeln att göra. I bakgrunden: Tobias Bohma, kock med ledarskap, och Elinor Lundmark, miljöinspektör.

”Tydlig oaktsamhet”

I föreläggandet framgår det att Rinkside har agerat med ”tydlig oaktsamhet” vilket bidrog till den kraftiga allergireaktionen. Restaurangen meddelade heller inte händelsen till kommunen, vilket krävs enligt livsmedelslagstiftningen.

Sandra Wallström, miljöinspektör inom livsmedelskontroll vid Skellefteå kommun, har skrivit föreläggandet.

– Även om det i det här fallet verkar ha hängt på en enskild medarbetare är det hela företaget som bär ansvaret för att alla i personalen har rätt kunskap, tillräckligt bra rutiner eller övervakning så att det ska fungera. Det gjorde det inte här. Vi har haft kontakt via telefon och det blir en uppföljande kontroll där de får presentera vilka åtgärder de har åtagit och hur de ska arbeta för att det inte ska hända igen, säger hon.

Sandra Wallström berättar att det dessutom har framkommit att kökspersonalen aldrig fick kännedom om händelsen.

– Kökspersonalen har berättat att ingen hade varit i kontakt med dem och att det visst fanns en innehållsförteckning. Serveringspersonalen kanske kände sig så säker på sin sak att de inte kollade en extra gång, säger hon.

undefined
Under 2018 genomfördes ett 20-tal prover av gluten vid offentliga kök, och samtliga var glutenfria.

Har polisanmälts

Skellefteå kommun har anmält händelsen till polisen.

– Om någon har släppt ut ett osäkert livsmedel på marknaden är vi skyldiga att polisanmäla saken, men då krävs det att vi verkligen vet vad som var orsaken till den allergiska reaktionen, och det vet vi i det här fallet. För att det ska leda någonstans hos polisen krävs det oftast uppsåt eller stor oaktsamhet.

Nu återstår det för Rinkside att kartlägga vad som gick fel vid glutenincidenten samt upprätta rutiner kring beställning, tillagning och servering av allergikost. De ska även se till att den personal som tillagar, hanterar och serverar allergikost har den kunskap, förståelse och respekt som krävs för att maten ska vara säker för kunden.

Tredje polisanmälan

Sandra Wallström och kollegan Elinor Lundmark gör flera kontroller varje vecka i Skellefteå kommun, där de granskar menyer och bufféer samt på detaljnivå kontrollerar vad maten innehåller. De upptäcker ofta brister i informationen till just allergiker, samt okunskap om vad maten som serveras innehåller.

– Vi vill poängtera att många är duktiga, men mycket kan förbättras. De vanligaste bristerna är att man har för avsikt att skylta ut alla allergener men istället missar vissa av dem. Då är det bättre att inte skylta alls, skylta ut de vanligaste allergenerna och skriftligen uppmana kunden att fråga om de andra, säger Sandra Wallström.

Det här är den tredje gången under de senaste åren som Skellefteå kommun har polisanmält allergiska reaktioner på restauranger. Ett av fallen gällde en person som påtalat sin jordnötsallergi, men ändå blivit serverad jordnötter i en produkt.

– Det kan man i värsta fall dö av. Vid glutenintolerans får inte alla en kraftig reaktion, men tarmluddet skadas vilket gör att du tar upp näring sämre, blir dålig och svag och lättare sjuk under en längre tid. Det kan leda till att du mår dåligt och att du måste vara hemma från jobbet, vilket är väldigt illa för en person som berättat att man är allergisk för att den verkligen vill undvika det här, säger Sandra Wallström.

Räkor i vegetarisk rätt

Vid en livsmedelskontroll på Rinkside samma vecka noterades också att en ”vegansk” currypasta som innehöll räkor. Enligt föreläggandet har restaurangen även där avvikit mot lagstiftningen om allergiinformation.

Hur vanligt är det att veganska eller vegetariska rätter egentligen inte är det?

– Tyvärr är det inte helt ovanligt, säger Sandra Wallström.

– Och där är det ju en risk både gällande allergier och redlighet, alltså det vi kallar ärlighet på menyn. Ett annat exempel är att det står parmesanost i menyn men att den byts ut mot den billigare grana padano, som till skillnad från parmesan innehåller ägg. Det kan också finnas brister i redlighet gällande närproducerat. På skylten står det att tomaterna är från Piteå, och då ska det ju vara sant, säger Elinor Lundmark.

Generellt sett, vad tror ni är anledningen till bristerna?

– När det gäller allergener känns det hemskt att säga slarv, men alla kanske inte har den respekt som krävs för hur sjuk man faktiskt kan bli, säger Sandra Wallström.

Deras uppfattning är att det finns en föreställning om att matförgiftning är värre än allergiska reaktioner, men faktum är att det oftast inte är så för den enskilde.

– Allergireaktioner kan leda till en ambulanstransport till sjukhuset. Effekten är så snabb. Det här är bland det farligaste man utsättas för, säger Elinor Lundmark och fortsätter:

– Det är synd att man som allergisk ibland kan ha en misstro mot restauranger. Det vill ju ingen. Man ska kunna känna sig trygg när man går ut och äter, vare sig om det är på sin skola, en restaurang eller om man går ut för att ta en fika. Man ska inte behöva vara orolig när man ska äta någonting.

Fakta: Om du drabbas

Om du har blivit sjuk efter att ha ätit mat från en restaurang, butik eller vård/skola/omsorg ska du anmäla det till din kommun. Det är matstället som serverat dig som ansvarar för att maten är säker att äta.

Om det anmäls finns det möjligheter att gå till botten om vad som har hänt och myndigheten kan verifiera att matstället har tagit sitt ansvar så att inte fler konsumenter drabbas.

Berätta även för företaget som har serverat livsmedlet, så att de får chansen att ta bort livsmedlet som har orsakat det inträffade eller informera personal. De brukar ofta även kompensera dig genom att du får pengarna tillbaka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!