Passagerare vittnar om iskall bussresa

Det var upprörd stämning i bussen mellan Skellefteå och Umeå under onsdagsmorgonen. Orsaken? Det var 15 minusgrader i bussen. – Det är helt oacceptabelt att sitta en och en halv timma i en iskall buss, säger Umeåbon Tomas Köhler, en av passagerarna, till Västerbottens Kuriren.

En buss mellan Umeå och Skellefteå var så kall att passagerare fick sitta i minusgrader under större delen av färden.

En buss mellan Umeå och Skellefteå var så kall att passagerare fick sitta i minusgrader under större delen av färden.

Foto: Västerbottens Kuriren

Skellefteå2021-12-08 16:53

Termometern visade på minus 22 grader när Tomas Köhler och de andra passagerarna i Skellefteå hoppade på 08.30-bussen mot Umeå. Glädjen att komma in i en varm buss kom dock på skam när det visade sig att det också var iskallt inne i bussen, skriver Västerbottens Kuriren.

– Det var över 20 minusgrader ute och ingen värme i bussen, säger Tomas Köhler i telefon från bussen, som har varit med om det här tidigare.

– Det här är tredje gången inom en relativt kort tid som det händer. För det första är det ett arbetsmiljöproblem för förarna och vi som passagerare upplever att det är helt oacceptabelt att sitta i en iskall buss.

Hur kallt skulle du uppskatta att det är i bussen?

– Ja, det är säkert 15 minus. Den enda värmen som kommer är från motorn, och den räcker inte för att värma upp en hel buss. Så alla sitter här fullt påpälsade och fryser om fötter och händer. Om man är ute då rör man på sig men här sitter du ner i en och en halv timme.

Enligt Transdev, som trafikerar sträckan mellan bland annat Skellefteå och Umeå, stämmer det att bussen var ordentligt kall när passagerarna steg ombord. Bussen hade varit på verkstad och stod därefter ute hela natten innan den togs i bruk på morgonen.

– Passagerarna informerades av chauffören om att bussen skulle vara kall ett tag, men att värmen skulle komma i gång. Så det var inget fel på värmen i bussen, säger Camilla Nordlund, affärschef på Transdev.

Chauffören informerade också om att det kom en annan buss som skulle vara i Umeå tio minuter senare än den här bussen, men då skulle man behöva vänta en stund.

– Nånstans i Bureå hade han fått upp värmen i bussen så att det ändå började vara en rimligt komfort, säger Camilla Nordlund.

När man löst biljett, är det då rimligt att man ska åka i en iskall buss?

– Vår målsättning är alltid att resenärerna självklart ska få en varm buss, men i det här fallet så hade vi ingen annan buss i Skellefteå som kunde köra den turen. Så det blev den här lösningen och enligt bussföraren var de flesta resenärerna som kom fram till Umeå ganska nöjda.

Något som Tomas Köhler inte alls håller med om.

– Det var absolut ingen komfortabel värme från Bureå och framåt. Den värmdes upp några grader, från motorn och från passagerarnas kroppsvärme, men det var kallt hela resan.

En tidigare buss, som skulle ha gått mellan Piteå och Skellefteå 07.50, ställdes in på grund av att värmen inte fungerade i bussen. De passagerarna fick i stället åka taxi.

– När det blir så här extremt kallt som det har varit den senaste veckan ställer det väldigt höga krav på tekniken. Det innebär att det ibland kan uppstå problem med att värmen slutar fungera, och då tar vi in bussarna på verkstad. Men vi försöker alltid hitta en så bra lösning som möjligt så att resenärerna ska ta sig dit de ska, säger Camilla Nordlund.

MATTIAS WENNBERG / VÄSTERBOTTENS KURIREN

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!