Distributionen av Norran hanteras av Svensk Hemleverans som, precis som Norran, ägs av mediekoncernen NTM.
– I takt med att upplagan faller blir kostnaden för att dela ut varje exemplar högre, särskilt där det är långt mellan brevlådorna, och till slut blir det ohållbart. I de områden som inte längre kommer att få papperstidningen kostar det betydligt mer att dela ut den än vi får tillbaka i intäkter, säger Leif Bergström, VD Svensk Hemleverans.
Totalt berörs omkring 600 hushåll i bland annat västra delarna och Byske och Kågedalen, söder om Burträsk, samt utkanten av Lövånger och ytterområdena i Malå, Norsjö, Boliden och Jörn.
Har beslutet något att göra med de problem SVHL haft med att distribuera Norran i vissa områden?
– Nej, det har inget med det att göra.
Hur påverkar detta personalen på SVHL?
– Det kommer att påverka ett antal tidningsbud, förhandlingar pågår nu. Samtidigt kommer vissa andra bud att få högre tjänstgöringsgrad, säger Leif Bergström.
Många uppskattar sin papperstidning och Nils Olauson, affärsområdeschef på NTM, tror att de som berörs kommer att bli besvikna.
– Det är därför viktigt att förstå varför vi gör det här, att vi är tvungna att ta det här beslutet för att kunna uppfylla vårt uppdrag vilket är att bedriva lokal journalistik på de orter där vi är verksamma. Jag vill poängtera att vi inte drar ned på den journalistiska bevakningen i samband med detta.
Norran har i dag en hög digital räckvidd och över 10 300 helt digitala läsare, vilket motsvarar 54 procent.
– Våra tidningsläsare är otroligt lojala och det är jättetråkigt att vi inte kan fortsätta dela ut tidningen till alla som vill ha den, men det viktigaste är att vi inte ger avkall på den journalistiska bevakningen av dessa områden. Vi ser att det är digitalt som vi ökar mest och vi hoppas att läsarna även i fortsättningen ser ett värde av att stötta den lokala journalistiken och ta del av våra nyheter i E-tidningen och på sajten, säger Malin Christoffersson, chefredaktör och ansvarig utgivare Norran.
De hushåll som berörs kommer att få ett brev hem i brevlådan veckan efter påsk med information och erbjudande om att fortsätta prenumerera digitalt till ett förmånligt pris. Det kommer också att anordnas läsarträffar. Sista dagen de får tidningen hem i brevlådan är 30 april.
– På träffarna kommer vi att besvara frågor kring hur man börjar läsa Norran digitalt. Läsarna kommer att kunna sitta i lugn och ro med våra medarbetare och få hjälp och stöd, säger Henrik Ekwall-Larson, projektledare affärsutveckling NTM.
Den förändring som nu sker med Norrans tidningsutdelning är inte unik. NTM har tidigare genomfört liknade åtgärder på titlar som Upsala Nya Tidning, Corren och Eskilstuna-kuriren.
– Överlag har omställningen där gått bra och vi har haft mycket givande läsarträffar, säger Ekwall-Larson.