Magnus Edlund, platschef på Laitis i Skellefteå berättade om hur de hittat nya möjligheter när det gäller stora etableringar.
– På grund av alla satsningar som nu sker i Skellefteå kan vi inte tänka småskaligt. Vi har därför skapat ett team som arbetar med allt från stora förhandlingar till stora produktportföljer, berättar han.
Anna Kaiding, som i juli klev på som chef på Hotel Victoria och som under pandemin också arbetat på Hotell B&B Gränden, berättar att de klarat verksamheten bra genom att ha långliggare som gäster.
– Det vi förändrat är att se till att de har ett gemensamt kök och tillgång till tvättmaskin och torktumlare. Jag skulle behöva dubbelt så många rum som jag har nu, säger hon.
I september startade hon också en restaurang på Hotel Victoria.
– Den öppnade vi verkligen i rätt tid, berättar Anna.
Peter Bäcklund, avdelningschef hos installationsföretaget Bravida i Skellefteå, konstaterar att när det gäller servicesidan till privatpersoner orsakade pandemin en hel del problem.
– Det var helt enkelt svårt att få komma in hemma hos folk. Men på entreprenadsidan har det rullat på bra för oss. Vi är 100 anställda i Skellefteå och bara hos Northvolt har vi haft två gånger fler medarbetare på plats, säger han.
Precis som Bravida drabbades installationsföretaget Nordelektro i Skellefteå av brist på uppdrag när det gäller service till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och kontor.
– Där drog vi i handbromsen, men istället för att varsla folk valde vi att ändra strategin en aning för att istället satsa mer på stora nationella projektet som till exempel bygget av batterifabriken i Skellefteå och expansionen av SCA:s pappersbruk i Obbola, säger Nordelektros vd Mattias Broman.
För att kunna klara den här omställningen har medarbetare hos Nordelektro fått gå en högspänningsutbildning för att bli certifierade inom detta område.
– Vi investerade ett par miljoner på att ändra inriktning och det har slagit extremt gott ut, berättar Mattias.
Mikael Lindberg, vd för Jörnträhus, som berättade om företagets minst sagt kraftiga expansion.
– Från januari i år till augusti har vi ökad försäljningen med 520 procent jämfört med samma period 2020. Vårt mål är att omsätta 200 miljoner kronor 2024 och det kommer vi att klara, säger han.