Överfulla bussar – barn måste stå i flera mil

Passagerare som åker buss 226 mellan Burträsk och Skellefteå tvingas stå långa sträckor då bussen ofta blir överfull. Nu larmar oroliga föräldrar. "Det känns onödigt att människors liv ska riskeras", säger Mattias Berggren, Bodbysund.

Enligt Mattias Berggren blir morgonbussen från Burträsk till Skellefteå ofta full och passagerare måste stå i flera mil.

Enligt Mattias Berggren blir morgonbussen från Burträsk till Skellefteå ofta full och passagerare måste stå i flera mil.

Foto: TT/Arkivbild

Skellefteå2023-11-24 19:00

Enligt Mattias ersattes buss 226 på torsdagsmorgonen av en lokalbuss, som har betydligt färre sittplatser. Han berättar att bussen redan i Bodbysund var full och att passagerare tvingades stå. Det fick bägaren att rinna över för Mattias och Anna Berggren, som har försökt få tag i ansvariga under dagen.

– Överfulla bussar på den här sträckan har varit ett problem i flera år, säger Mattias.

Bussen plockar upp passagerare, främst gymnasieungdomar, på cirka femton hållplatser längs vägen. Enligt Mattias Berggren har det tidigare gått en minibuss efter bussen eftersom det alltid blivit fullt, men det senaste året har i stället de som klivit på bussen i Hjoggböle fått stå. 

– Med kravet på bälte undrar man ju vad som händer om bussen blir stoppad av polisen.

Men det som framför allt oroar honom är tanken på att det ska ske en olycka. 

– Det har varit så många olyckor den senaste tiden och till och med en tragisk dödsolycka. Jag tror tyvärr att det är en kostnadsfråga och det känns onödigt om människors liv ska riskeras för lite pengar, säger Mattias Berggren.  

Norran når produktionschef Christoffer Wadén på Skellefteå Buss under fredagen. Han är medveten om att den aktuella sträckan har många resenärer och säger att en förstärkningsbuss sattes in den 23 oktober. Denna går mellan Hjoggböle och Skellefteå.

Det verkar inte räcka?

– Vi följer upp statistik löpande och så fort vi fångar upp att det behövs sätter vi in extra och ibland även förebyggande. Skellefteå växer oerhört fort och det är positivt med många resenärer, men kan vara svårt att hinna med.

Han berättar att de samarbetar med Länstrafiken för att få ut underlag löpande. 

– För oss är det viktigt att få in signaler innan en buss blir full så att vi kan sätta in åtgärder i god tid. 

Enligt passagerare gick en lokalbuss på sträckan i torsdags, varför?

– Vi har kollat upp uppgiften och kan inte se att det stämmer. 

Vad gäller på sträckan, får ni ha stående passagerare med tanke på bälteslagen?

– Alla våra bussar har säkerhetsbälten och är inom klass 1 och 2. I dessa bussar får man ha stående resenärer. Så det är lagligt, men vi tycker det är olämpligt. 

I så fall – borde inte chauffören neka passagerare att stiga på när det är fullt? 

– Vi vill inte ha stående resenärer på bussen. Men det kan vara en svår avvägning för en förare att tvingas lämna kvar personer på hållplatsen.

Ska busschauffören uppmana till att använda bälte?

– Bussföraren är inte skyldig att informera om bälteskrav. Klass 2-bussar har skyltar med information om att man ska använda bälte.

Har dödsolyckan i Bureå påverkat ert sätt att arbeta med säkerheten?

– Alla påverkas av en sådan händelse. Efter en allvarlig olycka utvärderar vi alltid för att ta tillvara på erfarenheter och se om vi kan öka säkerheten.

Vad vill du säga till oroliga föräldrar?

– Det är jätteviktigt att alla hjälps åt med säkerheten. Uppmana gärna era barn att använda säkerhetsbälte, att sitta ner på bussen, att sätta sig innerst för att nyttja alla platser. Kollektivtrafiken generellt är ett säkert transportsätt och ett mer säkert sätt än en personbil.

Har ni tillräckliga resurser för att möta behoven eller är det en kostnadsfråga?

– Det är inte en kostnadsfråga. Finns det behov av att sätta in extra så gör vi det förutsatt att vi får tag i resurser, säger Christoffer Wadén. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!