Det har byggts en storskola, Lejonströmsskolan, i Skellefteå och två till, Morö Backe och Flora, är på gång. Nu vill Alliansen veta vilka strategier kommunen har för skolornas utformning.
I en interpellation ställde de bland annat frågor om hur man arbetar för att främja studiero och goda studieresultat, samt hur man lokalmässigt och organisatoriskt vill utveckla undervisningen vid nybyggnation.
Fick inte svar
Andreas Westerberg (L) var oroad att trender och entusiaster snarare än forskning styr utformningen av lokalerna. Han tyckte inte han fick tillfredsställande svar när han ställde frågor om detta till kommunen.
Bland annat ifrågasatte han att man monterat glasväggar i klassrum, vilket han menade störde studieron.
– Frågan är hur ni gjort för att ta med er erfarenheter från skolorna, exempelvis kring arbetet med hörselnedsättning på Lejonströmsskolan, sa han.
Skolexperiment
Andreas Löwenhöök (M) funderade över varför man valt olika inriktningar på de olika skolorna utan att man först utvärderat den första skolan, Lejonströmsskolan.
Jag litar också på vår profession, vår skolledning, rektorerna och lärarna.
Han fick medhåll av Carina Sundbom (C) som benämnde dem experimentskolor och ifrågasatte om storskolor ”är den saliggörande lösningen”.
Litar på ledningen
För- och grundskolenämndens ordförande Fredrik Stenberg (S) fick svara på kritiken.
– Utvärderingar av skolan kan inte gå till nämnden förrän verksamheten varit igång ett tag, sa han.
– Jag litar också på vår profession, vår skolledning, rektorerna och lärarna. Hela tanken med processen kring skolornas utformning är att de ska få vara med och tycka till, tillade han.
Han ansåg också att man arbetar utifrån en vetenskaplig grund och styrdokument för svensk utbildning.
Dessutom påpekade han att volymökningen av elever gjort att man måste bygga snabbt och stort.