Ombyggda korsningar och säkrare passager

Brister i trafiksäkerhet, dåliga busshållplatser, besvärlig för tung trafik och farliga passager för oskyddade trafikanter. Det är några av problemen med väg 372, Järnvägsleden, enligt en studie från Trafikverket. Nu föreslås ett antal åtgärder för att få bukt med dem.

Enligt Skellefteå kommuns Linjenätsutredning finns önskemål om fem hållplatser längs väg 372 kring Ursviken, här markerade med ljusgrönt.

Enligt Skellefteå kommuns Linjenätsutredning finns önskemål om fem hållplatser längs väg 372 kring Ursviken, här markerade med ljusgrönt.

Foto: Trafikverket

Skellefteå2019-10-29 06:15
undefined
Det har relativt nyligen byggts ett par rondeller längs väg 372. På bilden syns det pågående bygget av en rondell vid Svedjevägens korsning.

Väg 372 från Skellefteå till Skelleftehamn har pekats ut som en av de hundra farligaste vägarna i Sverige. Northvolts satsning och andra etablering i östra delen av Skelleftedalen samt att hamnen byggs ut väntas ge ökad trafik på vägen. Skellefteå kommun vill också satsa på kollektivtrafik och gång- och cykelvägar.

Nu har Trafikverket genomfört en så kallad åtgärdsvalsstudie för att se vad som behöver åtgärdas för att förbättra trafiksäkerhet och trafikflödena. Det är en ganska omfattande utredning på drygt 80 sidor som behandlar hela sträckan från E 4 i Skellefteå till vägens slut i Skelleftehamn.

Svårt med rampen

Utredningen visar att vägen i dag inte är anpassad för specialtransporter, exempelvis långa och skrymmande transporter. På några platser finns också begränsningar i höjd.

Det är dessutom svårt för tung trafik att ta sig upp från E 4 till väg 372 på grund av den branta lutningen på rampen. De måste stanna längst upp och lämna företräde.

Tung trafik som stoppar upp övrig trafik och leder till farliga omkörningar anges generellt också som ett problem på vägen. Det finns även brister när det gäller räcken, belysning och andra skyddsanordningar längs vägen.

Åtta dödsolyckor

Tolv korsningar anses ha brister i trafiksäkerhet och framkomlighet. Bland annat finns passager i plan för oskyddade trafikanter. En olycksanalys visar att det inträffat 269 olyckor med personskador på vägen de senaste 18 åren, varav åtta haft dödlig utgång.

Studien visar att gång- och cykelvägarna är osammanhängande och behöver bindas ihop. Det saknas också busshållplatser och det brister i deras utformning. I utredningen beskrivs standarden som varierande och ofta låg. Det är också förenat med trafiksäkerhetsrisker att ta sig till dem. Det gäller bland annat hållplatserna vid Getberget och Morön. Fem nya hållplatser föreslås längs väg 372, kring Ursviken, enligt kommunens önskemål.

Utifrån analysen framför studien några förslag på åtgärder att gå vidare med. En del åtgärder kan genomföras relativt omgående medan andra är beroende av andra projekt såsom Northvolt och Norrbotniabanan.

Längre ramp

Från E 4 till Mullbergsvägen föreslås att anslutningar och parkeringar blir färre och eventuellt att anslutningsväg finns bakom byggnaderna istället. Rampen från E 4 bör förlängas för att minska lutningen och ett parallellt körfält byggas vid påfartsrampens slut.

Norrbotniabanan: Dags för ny information om linjen genom Skellefteå

Från rondellen till Östra leden föreslås åtgärder för att oskyddade trafikanter ska kunna färdas trafiksäkert för att ta sig till andra sidan vägen och längs med vägen. Här påverkar lösningarna kring Norrbotniabanan, och där råder ännu oklarhet.

undefined
Här vid Östra leden föreslås stora förändringar.

Nya korsningar

Fyrvägskorsningen vid Östra leden föreslås bli en trevägskorsning och få nya planskilda passager för oskyddade trafikanter.

När det gäller korsningen med en anslutningsväg till Northvolt föreslås i första hand en c-korsning med planskild passage för gång- och cykeltrafik. Det innebär bland annat att man har ett vänstersvängskörfält från väg 372. Men det står även att en rondell eller en trafikplats kan bli aktuell på längre sikt. Anledningen till att man inte i första hand väljer rondell är för att undvika onödiga accelerationer, särskilt för tunga transporter.

Northvolts etablering kan ge 15 000 nya arbetstillfällen

Vid Ursviken föreslås gång- och cykelstråk bindas ihop med planskilda passager och busshållplatser. Dessutom föreslås att fyrvägskorsningarna som finns där ska bli trevägskorsningar.

undefined
Enligt Skellefteå kommuns Linjenätsutredning finns önskemål om fem hållplatser längs väg 372 kring Ursviken, här markerade med ljusgrönt.

Större projekt

Från cirka 150 meter väster om St Örjansvägen till anslutningen Södra Ringvägen föreslås åtgärder för oskyddade trafikanter. Här vill man även bygga om korsningar och anslutningar för planskildhet. Oskyddade trafikanter ska kunna färdas trafiksäkert tvärs över och längs med väg 372. Detta kräver att en vägplan tas fram.

Inte mötesfritt

Tidigt i texten konstateras att en fullt ut mötesfri 2+1-väg inte är prioriterad eftersom det framgått under studien att högre hastighet inte är prioriterat, snarare framkomlighet. Om det vore en hastighetsbegränsning på 100 kilometer i timmen överallt där det går skulle det bara innebära en tidsvinst med tre minuter på sträckan.

I studien finns även en grov uppskattning av kostnaderna för åtgärderna längs hela sträckan. Kalkylen hamnar på 261–342 miljoner kronor. Allra dyrast är åtgärderna i Skelleftehamn.

Nästa steg är att Trafikverket fattar beslut om fortsatt hantering av resultaten. Vissa åtgärder måste man även samarbeta med Skellefteå kommun om.

Åtgärdsvalsstudier

Sedan 1 januari 2013 ligger de till grund för alla infrastrukturprojekt som genomförs.

I studierna gör man en förutsättningslös analys – vilket innebär att man tar fram flera möjliga åtgärder för att komma till rätta med ett problem.

Studierna formar sedan rekommenderade åtgärder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!