Skellefteå Bryggeris nya ipa-produkt Kitty Butthole lanserades i början av april och gick då att köpa på Systembolaget. Men efter mindre än en vecka i sortimentet kom konsumenter att stoppas vid försök att köpa ölen då namnet ansågs väcka anstöt och därmed ej fick säljas.
Att Kitty Butthole utgick ur Systembolagets sortiment blev en stor ekonomisk smäll för Skellefteå Bryggeri som hade lagt ned mycket tid och resurser på nylanseringen. Men efter att ha brutit ihop har såväl bryggeriet som ölen kommit igen. Snart kommer den återigen att finnas i butiken men nu med nytt namn; Kitty 2.0.
Oscar Sennerhall, platschef på Skellefteå Bryggeri, berättar:
– Vi märkte ju om den och får släppa den på nytt nu, äntligen! Den kommer snart att komma in i Systembolagets sortiment för nu har den gått igenom alla processer och blivit godkänd.
Har det varit en jobbig process för er?
– Ja, även fast vi får lansera den på nytt så har vi ju tvingats returnera samtliga öl och slita av deras etiketter och göra om dem. Det har tagit mycket tid och kraft.
På Facebook ser jag att ni verkar ha många supportrar, hur tog de emot beskedet när ölen inte fick säljas?
– Vi fick väldigt många meddelanden från våra konsumenter som var besvikna, men som tur var så fick ju ölen fortsätta säljas på restauranger och vi har haft den hos flera aktörer i Skellefteå så det har varit positivt och jag vet att våra konsumenter varit glada över att de kunnat köpa den där.
Men även om det nu blåser positiva vindar kring Kitty 2.0 så har Skellefteå Bryggeri haft svårt att släppa Systembolagets beslut och på sina sociala medier har bryggeriet lottat ut t-shirts med en tydlig pik till bolaget.
"Systembolaget refused to let met fetch my order of Kitty Butthole so i got this shitty t-shirt instead" står det på t-shirten och Oscar bekräftar att det är en pik:
– Ja, det kan man väl säga att den är, det är en spikrak pik till att den stoppades av bolaget. Vi tyckte att folk skulle få ge lite motiveringar till varför de tyckte de skulle få sin T-shirt så vi har redan börjat dela ut t-shirten till vissa som gett bra motiveringar, säger han och avslutar:
– Nu längtar vi tills vi får släppa den på nytt och få lite feedback från alla konsumenter som inte fått smaka den.