Det var i januari 2022 som Skellefteå industrihus berättade om den till ytan ”största exploateringen i Skellefteås centrala delar på 100 år”, området längs Södra Järnvägsgatan, från Lasarettsvägen och mot E4.
Utvecklingen som planeras omfattar hela området mellan Norra och Södra Järnvägsgatan, nära järnvägen.
Skellefteå industrihus presentation innehöll ”ett resecentrum, upp emot tusen bostäder, affärslokaler och kanske ett hotell”.
I början av 2023 presenterade fyra arkitektfirmor sina utvecklingsförslag för området kring Södra Järnvägsgatan.
Nu har saker förändrats.
Förhoppningen är i dag att en detaljplan ska finnas klar 2028, enligt Petter Westerlund, fastighetschef på Skellefteå Industrihus.
– Vi gör ingenting förrän vi vet förutsättningarna.
Enligt Westerlund kommer planavdelningen påbörja en my detaljplan tidigast under 2026 med målet att vara klar 2028.
– Fram till dess står det still. Jag förstår att planavdelningen inte kan ge oss besked förrän de har alla förutsättningarna.
Det bekräftas av kommunens mark- och exploateringschef Patrik Larsen.
”Tidplanerna är avhängiga av Trafikverkets tidplaner för Norrbotniabanan så det är svårt för oss att i nuläget ange något exakt. Parallellt med detta kommer vi fortsätta utreda vad som i övrigt är möjligt att bygga i området utmed järnvägen och Södra Järnvägsgatan och ta ställning till vilka detaljplaner som därefter måste göras”, berättar Larsen i ett mail och fortsätter:
”Nuvarande detaljplan anger järnvägsändamål så beroende på kan resecentrum med tillhörande verksamheter eventuellt rymmas i befintlig detaljplan.”
Totalt handlar det om närmare 20 hyresgäster i dag på det aktuella området, – företag och privatpersoner. En del av dem har rivningskontrakt, andra så kallat besittningsskydd. Några hade ursprungligen utflyttning kommande nyår.
– Det är lite olika löptider när kontrakten löper ut. Då vi började handlade det om sista december i år. Just nu jobbar vi mot sista december 2028. En del är förhandlade, andra för vi diskussioner med, berättar Anna Ersson, kund- och marknadschef för Norran.
Än så länge återstår det en mängd frågetecken att räta ut.
– Om planen ligger klar 2028 då kan vi börja jobba på riktigt med frågan. Samtidigt vet vi att mycket fortfarande kan förändras av Norrbotniabanans