Idag är digitala spel en helt egen bransch samtidigt som det finns många som brinner för vanliga kort- och brädspel.
– Vad vi gör är att låta dessa två världar mötas, berättar Kristofer Stenskog som sedan tidigare driver spelbolaget Strangewood Studios.
Han är den som sitter på kunskapen om brädspel medan Daniel Wallström, som också driver produktionsbyrån Tarvalley, har den digitala kompetensen.
– Att vi fått med oss Michael Elliot på resan och stöttning från Arctic Business känns riktigt bra. Vi kommer att skapa något helt nytt i vårt bolag, säger Kristofer Stenskog.
Amerikanen Michael Elliott, som har basen i Seattle, är en legend inom spelbranschen. Utöver att han arbetat med Magic, Pokémon och Hearthstone har han även designat ett 20-tal samlarkortspel inklusive de japanska spelen Duel Masters och Battle Spirits.
– Hans speldesigner har genererat cirka två miljarder dollar i försäljning. Michaels storhet är att han kan få spelen att bli roliga. Det känns nästan overkligt att han har valt att samarbeta med oss, berättar Kristofer.
Kontakt med honom fick Kristofer när han hakade på teamet bakom Nordsken som hösten 2018 träffade Michael Elliott på världens största brädspelsmässa i Essen.
– Där presenterade jag vår idé och han nappade på den. Sedan har vi hållit kontakten. Han kom också till årets upplaga av Nordsken där vi fortsatte diskussionerna och nu har vi formaliserat samarbetet.
Michael Elliott vill använda konceptet som Lazer Wolf Studios utvecklar till en mängd olika spel.
– Vi möts regelbundet via Skype klockan nio på morgonen svensk tid vilket är midnatt i Seattle när Michael är som mest aktiv i sitt designarbete, så det funkar klockrent.
Lazer Wolf Studios målgrupp är spelare som vill få helt nya och unika spelupplevelser. Samtidigt kommer bolaget att utveckla produkter och teknik som kan säljas till andra spelutvecklare.
¬– Storheten med vår produkt är att man inte behöver en massa extra utrustning för att spela. Det räcker med ett spelbräde och sedan finns alla appar i mobiltelefonen, berättar Daniel Wallström.
Han och Kristofer menar att det här konceptet uppmuntrar spelare att träffas och inte bara spela ensamma framför en skärm.
– Dessutom minskar risken för att få en tech neck. Många spelare drabbas idag av en trött nacke efter att ha suttit för länge böjd över en dator eller en smartphone, säger Kristofer.
Spelkonceptet har fått arbetsnamnet ”Overthrow”.
– Vår aggressiva plan är att kunna lansera det första spelet i mars eller april 2020. Vi vill testa både tekniken och marknaden, berättar Daniel Wallström.
Från början är det främst Kristofer Stenskog som kommer att arbeta med utvecklingsarbetet.
– Vi söker nu efter investerare så att vi kan plocka in fler utvecklare. Tanken är att ett stort team ska kunna jobba med detta, säger Daniel.
Conny Reidefors, affärsrådgivare vid Arctic Business är optimistisk när det gäller finansieringen.
– Att låta ny och gammal teknik mötas på det här unika sättet för att skapa helt nya spelupplevelser är mycket innovativt och jag tror att det finns riskkapitalister som kommer att välja att satsa på dem, säger han.
Lazer Wolf Studios presenterade sin idé för Arctic Business i maj i samband med en pitch i Piteå och tycke uppstod.
– När de antogs i vår inkubator gick Arctic Ventures som Arctic Business förvaltar in med en investering på 300 000 kronor, avslutar Conny.