Det var nära att Brokk-koncernen hade nått miljarden redan 2017, men då stannade omsättningen på 997 miljoner kronor.
Att koncernen skulle klara det nu skvallrade Lifcos niomånaders rapport om då affärsområdet ”Demolition & Tools”, där Brokk ingår, hade omsatt 2032 miljoner kronor och Brokks andel hade ökat till ungefär hälften från 44 procent vid årsskiftet.
– Vi kommer med marginal att passera miljarden, säger vd Martin Krupicka, när Norran träffar honom, försäljningschefen Joakim Furtenback och marknadskommunikatören Britta Larsson på huvudkontoret på Hedensbyn där koncernen har design, konstruktion, inköp, marknadsföring, försäljning, montering och test..
Största enheten
Brokk Group består i dag av 16 bolag, varav fem stycken är tillverkande med egna produkter. Brokk i Skellefteå är den i sig största enheten.
– Vi klipper med marginal till med rekordförsäljning och rekordresultat. Allt pekar uppåt, berättar Krupicka.
Länge stod antalet anställda i Skellefteå och stampade på 60-70, men de senaste åren har antalet anställda ökat år efter år.
– De senaste 10 åren har vi först ökat tempot i produktutvecklingen. Sedan har vi har ökat tempot i produktionen i takt med att efterfrågan ökat. Vi har fördubblat produktionen de senaste sex-sju åren, samtidigt som vi gjort om vårt sätt att jobba. Vi har tagit bort svagheter och förbättrat arbetsmiljön, berättar Krupicka.
Stärkt försäljning
Samtidigt har det egna säljledet stärkts.
– Vi har satsat väldigt mycket på att utveckla och bredda försäljningen till flera olika kundgrupper . Genom att vi har egna säljbolag styr vi efter hur marknaden går. På så sätt bli vi mer flexibla, säger Furtenback. Han pekar på att Brokk genom att ha säljorganisationen nära lär sig att förstå kunden bättre och kan ställa om mellan olika branscher beroende på hur konjunkturerna är.
– Vi siktar på fortsatt tillväxt. Vi fortsätter söka nya applikationsområden som ger oss nya kundsegment, säger Krupicka.
Många branscher
Den fjärrstyrda rivningsroboten har gått från att ha varit inriktat på främst cement till att vara en ytterst mångsidig rivningsrobot för en mängd branscher och avancerade applikationer.
För 15 år sedan såldes till exempel majoriteten av Brokk-robotarna i Asien till cementverk. Idag används företagets produkter i bland annat stora tunnelprojekt, gjuterier och stålverk.
– Om vi inte aktivt hade arbetat med att bredda försäljningen till nya segment, så hade vi kanske fortfarande varit kvar i enbart cementapplikationer vilket hade inneburit betydligt färre sålda maskiner , berättar Furtenback.
Lyckad lansering
I våras lanserades fyra nya maskiner, vilket är rekord för ett år. I mars bjöds ett 70-tal personer från dotterbolag och partners från totalt 35 olika länder in till Skellefteå för att utbildas och förberedas inför den officiella lanseringen.
– För 10 år sedan lanserade kanske en ny maskin per år, ibland kunde det dröja så mycket som tre år mellan lanseringarna, säger Krupicka.
I dagsläget har Brokk hela 10 robotmodeller i sin produktportfölj. Detta är resultatet av ett nära samarbete mellan företaget och kunderna
– Vi har investerat jättemycket i produktutveckling och vill fortsätta att ligga i framkant, säger Krupicka.
Maj månad 2018 gav uppnådde Brokk ”all time high” i antalet sålda maskiner, dubbelt så många som det gamla rekordet.
– Vårens lanseringen gav oss en otrolig boost och en rejäl skjuts i försäljningen, berättar Furtenback.
Nyanställer
Eftersom att tillväxten har gått snabbt har Brokk har fått bygga om i lokalerna på Hedensbyn.
Just nu söker företaget en dryg handfull personer med olika kompetenser från produktutveckling och inköp till sälj.
– Vi har byggt om och byggt ut. Vi försöker vara smarta med att utnyttja lokalerna eftersom det tar energi att flytta, säger Krupicka.
2019 väntas också bli ett starkt år då det bland annat är ett gigantiskt mässår med två av världens största mässor inom process- respektive byggindustrin.
– Vi går in det nya året med vinden i ryggen. Självklart hoppas vi på ett nytt rekordår, konstaterar Krupicka.