Techinriktat fraktföretag satsar i Skellefteå

Paketskåp är på stark ingång som frakttjänst inom näthandel. Nu satsar en aktör, Instabox, på norra Sverige. De öppnar logistikterminal i Umeå snart – och ställer ut en handfull skåp i Skellefteå om några månader.

Skellefteborna väntas kunna ta del av så kallad ”smart paketleverans” i början av nästa år.

Skellefteborna väntas kunna ta del av så kallad ”smart paketleverans” i början av nästa år.

Foto: Pressbild

Skellefteå2020-10-14 08:00

Instabox är en frakttjänst som kunder kan välja när de handlar från nätbutiker, exempelvis HM, Boozt och Apotea. I dagsläget är cirka 80 butiker anslutna. Instabox jobbar inte med ombud eller hemleverans utan med paketskåp där kunderna kan hämta ut sin beställning i en skåplucka via en kod de får på sms.

Cirka fem så kallade ”smarta paketskåp” ställs ut i Skellefteå i början av nästa år. I nuläget är det oklart var de ska stå men på andra orter har de placerats i butiker, främst livsmedelsbutiker.

– Det innebär att alla Skelleftebor kommer kunna få snabbare leveranser från sina favoritnäthandlare och hämta ut paket när det passar dem, till exempel när de går och handlar eller på väg till jobbet, säger Sabina Schött, kommunikatör vid Instabox, i ett mejl till Norran.

Företaget grundades 2015 och har 700 paketskåp utplacerade i riket. Målet är att finnas över hela landet.

Den 2 november öppnar de en logistikterminal på Västerslätt i Umeå. Därifrån ska cirka 350 000 paket köras ut årligen till de 19 paketskåp som placeras i Umeå, Örnsköldsvik och Skellefteå.

Instabox satsar också mycket på teknik, skriver VK.

– Vi brukar säga att vi är 50 procent techföretag och 50 procent logistikföretag. Det finns många spelare på marknaden, och ska vi göra skillnad måste vi tänka annorlunda, säger Christian Karlander, Sverigechef för Instabox, till tidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!