Ett nytt ord som blivit allt mer förekommande i de kommunala nämnderna och även användes på senaste kommunfullmäktige är mobilitet. Vad är då det?
Mobilitet handlar om befolkningens möjligheter att transportera sig själva och gods till de platser de vill till. Det ska ske så effektivt, snabbt, säkert och miljövänligt som möjligt.
– Skellefteå är i stor förändring och det ställer nya utmaningar. Det byggs som aldrig förr, det sker industrietableringar och det ställer krav på hela transportsystemet. Vi kan göra Skellefteå till världens bästa plats på mobilitet, säger Jakob Hammarbäck, som fått uppdraget och arbetar på Sweco.
Det pågår en hel del projekt inom området som Jakob Hammarbäck ska ha insyn i.
– Projekten kan handla om flygande drönare, elflygplan i Kvarkenområdet, mobilitetshubbar i stad och landsbygd, självkörande fordon, bilpoolstjänster eller digitala tjänster för alla. Vi gör hela tiden avstämningar och är öppna för att starta nya projekt.
I Skellefteå ska kommunen ta fram en ny parkeringsnorm.
– Jag skulle kunna tänka mig att det går att ta bort 30–40 procent av parkeringarna från centrum och kanske skapa lekparker och grönområden samt fler bostäder och kommersiella ytor.
Hur ska då det gå till?
– Faktum är att det idag står många parkeringsplatser halvtomma. Det går att införa ett digitalt system där man bokar parkeringen i förväg och betalar i en app, då kan man välja om man vill betala mer för att stå nära entrén eller en billigare parkering längre bort. Folk är experter på att hitta billig parkering, och vi kan skapa en digital marknadsplats för parkering.
– Bygger man på dagens bilinnehav i kommunen blir parkeringsnormen väldigt hög. Men med delade tjänster minskar antal fordon och då skapar vi en modern parkeringsnorm.
Vad handlar delade tjänster om?
– Vi kan tänka oss bilpooler där företagen kan nyttja bilarna på dagen och privatpersoner på kvällarna. Om man exempelvis bor i Lövånger och har två bilar kan man i framtiden ta sig till en plats och hyra en pickup eller en minibuss och inte behöva ha kvar båda bilarna. För samma pris som en gammal bil kan man använda det fordon man behöver just då. I ortens väntsal kan man ha videomöten, där finns paketboxar och det kan vara en knutpunkt för samåkning.
I mobilitetsprojekten tittar man även över andra transportmedel som exempelvis cyklar och elsparkcyklar.
Människors vanor förändras också med åren, och allt ska värderas.
– Tidigare behövde man ofta bilen då man var och köpte en soffa. Man lånade ett släp och körde hem den. Tänk istället att man beställer hemkörning som en tjänst, både då man köper lokalt och via nätet.
Vad är andra intressanta utmaningar?
– Skellefteå ligger redan långt framme på flera områden. Det känns jättespännande att man ansökt om en drönarflygplats och det är en utmärkt plats att kunna börja med drönartransporter på.
– Jag skulle vilja att man hör av sig med nya idéer om mobilitetsprojekt och nya koncept, säger Jakob Hammarbäck.
Varför behövs då en mobilitetsgeneral?
– För att mobilitetsfrågan handlar om så många olika saker, det är inte självklart vad som ska genomföras och det behövs mycket samordning, säger Karin Degerfeldt, hållbarhetsstrateg på Skellefteå kommun.
– Vi vill hitta rätt former för arbetet och det känns tryggt som kommun att ha Sweco i ryggen.