– Det har varit ett stort intresse för att vara med i nätverket och fler är på väg in, berättar Thomas Örnquist, vice vd för Close och regionansvarig för Norr- och Västerbotten, där det också finns grupper i Luleå och Umeå.
I Skellefteå har Close startat två grupper. Den ena har fokus på ledarskap och består av chefer från en bred mix av branscher. Den andra gruppen består av vd:ar och högre chefsbefattningar från en rad olika branscher, mednationella och internationella befattningar.
Vad Close gör är att arrangera nätverksmöten med fokus på kompetensutveckling och utbildning.
Svante Randlert, som blev den förste Close-talaren i Skellefteå, har i över tio år gett råd till tusentals chefer i konsten att bli en attraktiv arbetsgivare. Han har också skrivit boken ”Drömarbetsgivaren” och arbetade som Academic Works Business & People Advisor mellan åren 2009–2018.Ett företag som flera år i rad blivit framröstat till Sveriges bästa arbetsgivare inom servicesektorn.
Hans huvudbudskap är att förmågan att attrahera, engagera och utveckla rätt medarbetare på rätt plats är helt avgörande för att nå goda resultat.
– Om inte man som vd behandlar sina medarbetare som sin största tillgång, vem ska då göra det. När du är nöjd gillar du det du gör, och det du har gjort. När du är engagerad älskar du det du gör, och varför du gör det, säger Svante Randlert.
Han konstaterar att tidigare har fokus varit på B2B – Business to business – att det är företaget som helhet som avgör om en person vill vara kund hos företaget eller jobba hos dem.
– I dag är fokus flyttat till P2P – People to people – mötet med enskilda medarbetare avgör vad jag får för intryck av företaget.
Bra ledarskap är enligt honom den enskilt viktigaste faktorn när någon ska välja sin framtida arbetsplats.
– Men det är inte alla vd:ar som är medvetna om att det är de som gör störst skillnad. Som vd ska man inte tänka att medarbetarna är skyldiga att utföra sina arbetsuppgifter. Istället ska vd:n skapa förutsättningar för att attrahera, engagera och utveckla medarbetarna varje dag. De ska känna sig fria, men ändå välja att vara kvar.
Han konstaterar att nästan allt går att kopiera.
– Allt utom en enda sak: människorna i organisationen. Det är den faktor som har störst potential att bli en unik konkurrensfördel.