Han är densamme som tillsammans med Joakim Vincent ligger bakom uppmärksammade och prisbelönta Skellefteföretaget Whitebox, vars produkter för automatisk uv-desinfektion fick stor uppmärksamhet 2020/2021.
– Det blev ett stort tryck på Whitebox under pandemin. Nu är fokus där försäljning mot healthcare-sidan, berättar Erik Wikström.
Parallellt med Whitebox gick han och Joakim Vincent vidare och tittade på andra möjligheter med ljus. Ett av dem var ett projekt runt växthusbelysning.
– Vi började för ungefär 1,5 år sedan, säger Erik Wikström.
Wivid jobbar med belysning baserad på moderna led-lampor. Historiskt har gasbaserade HPS-lampor, varit den belysning som använts i växthus. I ett växthus kan det finnas över 1 000 lampor.
– Ett växthus kostar mycket att driva, både värme och belysning. Ersätts de traditionella lamporna med våra så kan man spara hälften av energikostnaden. Återbetalningstiden på investeringen blir 1,5 till 3 år beroende på hur installationen ser ut, berättar Erik Wikström.
Företaget, som har en stark koppling till akademi, har bland jobbat med civilingenjörsstudenten Wilma Vidmark, Chalmers, som i somras gjorde en utredning hur led-lampor kan optimeras för grönsakers fotosyntes och plantutveckling som sommarstipendiat vid Sammes Stiftelse i Skellefteå.
Marknaden är stor och konkurrenter finns inom samma nisch. Wivid är inte bara verksamt i Sverige utan har via mässor nått ut i såväl Finland som Nederländerna.
– Marknaden finns främst i norra Europa och Nordamerika. I Sydeuropa är man inte lika beroende av belysning vintertid, förklarar Erik Wikström.
Faktum är att Wivid knappt börjat med marknadsbearbetningen än, utan mött kunder via mässor och hemsidan.
– Det har inte varit så mycket sälj än, mycket sälj än, utan vi har utvecklat tekniska Patent , säger Erik Wikström
– Vi erbjuder belysning till såväl traditionella växthus som vertikala växthus belysningssystem i olika form, fortsätter han.
Växthus med odlingsytorna på höjden, så kallad lagerodling, blir allt vanligare. Det är en marknad som ökar med 25 procent årligen, enligt Erik Wikström. Kunderna som hör av sig kan behöva tusentals enheter.
I år kommer Skellefteföretaget Wivid att omsätta tio miljoner kronor. Den första ordern under 2022 var en leverans till Hällnäs Handelsträdgård i Vindeln och den första riktigt lokala är nu aktuell då Wivids belysning kommer att användas vid den gurkodling som Maxi Ica Stormarknad på Solbacken i Skellefteå går igång med inom kort.
Redan nu finns dessutom order på två miljoner kronor för leverans under 2023.
– Projekten kan vara stora. Ett av dem vi gjort i år handlade om fem miljoner kronor. De kan vara 15 pallar med belysning som ska levereras, säger Erik Wikström och berättar att mycket nu är automatiserat vid odlingen.
– Vi sätter dessutom ihop beställningarna så att ljusspektrat blir rätt för kundens odlingar så att den kan få ut så mycket som möjligt. Vi har i dag fem-sex olika erbjudanden, fortsätter han och pekar på att det till exempel finns möjlighet att välja ljus för tomater, gurka, sallad, snittblommor och annat.
Wivid planerar nu rekrytering framöver på grund av den stora orderingången.