Ny vändning om husen längs Norrbotniabanan

Trafikverket anser att husägarna på Mjölnargatan i Skellefteå inte kan stämma myndigheten för att de inte löst in fastigheterna. Samtidigt skriver Trafikverket att de nu kan börja med att lösa in husen men efterlyser respons från husägarna.

Någon snabb process tycks det inte bli kring inlösen av hus vid blivande Norrbotniabanan.

Någon snabb process tycks det inte bli kring inlösen av hus vid blivande Norrbotniabanan.

Foto: Ulrika Nohlgren/TT/Marianne Näsström

Skellefteå2023-12-16 06:00

"Jag arbetar för att få en så bra och snabb inlösen som möjligt för mina klienter, så de kan komma ur den svåra situation som de varit i länge nu", skriver husägarnas advokat Daniel Falk i ett mejl.

Norran har tidigare berättat att husägare på Mjölnargatan i Skellefteå stämt Trafikverket för att de inte ville lösa in deras fastigheter som ligger längs blivande Norrbotniabanan. 

Husägarna och Trafikverket har olika bilder av vad som inträffat. Husägarna har uppfattat att de skulle skaffa nya boenden, vilket de också gjorde. Men eftersom järnvägsplanerna inte vunnit laga kraft löste Trafikverket inte in husen. Processen har dragit ut på tiden då regeringen skulle besluta om att godkänna planerna. De boende stod då med dubbla boenden och höga kostnader. Till slut stämde de Trafikverket.

För cirka en vecka sedan tog regeringen beslut om att godkänna järnvägsplanerna – efter ett års handläggning. Det blev därmed möjligt för Trafikverket lösa in fastigheterna. Men ett nytt problem uppstod då myndigheten inte var klara över hur de skulle hantera stämningen.

Nu har Trafikverket skickat ett yttrande till mark- och miljödomstolen i ett av ärendena. De bestrider där käromålet och konstaterar att stämningen gäller en tvist rörande förtida inlösen. Det handlar om att husägare enligt lag, i undantagsfall, kan begära att få fastigheten inlöst även om det inte finns en gällande järnvägsplan.

"Eftersom det nu finns en lagakraftvunnen järnvägsplan kan inte bestämmelsen tillämpas", skriver Trafikverket.

De bollar nu över saken till husägarna som stämde dem först och ber dem svara.

Husägarnas advokat Daniel Falk skriver i ett mejl att det sedan järnvägsplanen vann laga kraft så kan vanlig inlösen ske genom överenskommelse direkt mellan parterna eller genom beslut av domstol.

"" Min förhoppning var att Trafikverket skulle medge inlösen i domstolen, eftersom fastigheterna nu ska lösas in. Detta hade förenklat och skyndat på processen, men så har inte skett. Om Trafikverket vill ha en snabb inlösen, utan onödiga rättegångskostnader, kommer de nu medverka till en överenskommelse om inlösen och då kan stämningen återkallas."                                                                                                                                                        

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!