Region Västerbotten, som driver projektet Arctic Design of Sweden, har valt Henson som webb- och contentbyrå åt projektet, vars uppgift är att möjliggöra introducering av designprodukter från Norr- och Västerbotten på en global marknad. Avtalet sträcker sig till och med juni 2021.
– Vi är väldigt glada över att de valt oss och att vi nu får hjälpa till att lyfta och synliggöra duktiga hantverkare och designers från norra Sverige på en internationell marknad, säger i ett pressmeddelande Åsa Stocksén, vd på Henson.
Som ny partner till Lycksele kommun ska Henson ge konsultstöd i arbetet med platsvarumärket, ett arbete som kommunen redan påbörjat tillsammans med andra samhällsaktörer. Henson ska ta fram en strategi för löpande kommunikation och kommunikativa enheter.
– Vi behöver ett gemensamt sätt att beskriva Lycksele, både för besökare och för de som vill flytta hit och arbeta eller etablera företag, berättar Lycksele kommuns kommunikatör Jessica Tjällman.