Till att börja med läggs vatten- och avloppsledningar i marken intill Baldergymnasiet. Dessa ledningar ska även korsa Kanalgatan och fortsätta upp till Vretgatan.
Än är det inga problem för trafiken, men från och med augusti kommer den att påverkas.
– Vi ska hela tiden ha ett körfält igång i vardera riktning på Kanalgatan. De befintliga refugerna tas bort och körfälten kommer då närmare varandra, säger kommunens projektledare Johanna Granlund.
Först ska trafiken gå i en böj norrut, och när första halvan av rondellen är klar i slutet av augusti ska bilarna köra i en böj där istället.
– När vi börjar med den norra halvan ska avfarten till Lasarettsvägen stängas av och trafikljusen släcks. Då blir det givetvis en del problem när folk måste köra omvägar och som en dellösning tänker vi dubbelrikta Magasinsgränd. Tanken är att bussarna ska köra där.
Avfarten till Lasarettsvägen ska inte stängas förrän Klockarbergsvägen har öppnat efter brobygget som pågår där.
– Vårt bygge är ett halvår försenat, eftersom båda dessa genomfartsvägar inte kan vara stängda samtidigt.
I november väntas rondellen vara klar och Lasarettsvägen kan öppnas igen.
Vid Norrans besök grävs en grop där massor av ledningar redan ligger. Skopan med jord får lyftas med centimetersprecision för att inte dra med sig en kabel.
– Det är komplext att gräva i Lasarettsvägen och Kanalgatan. Där finnas extremt mycket ledningar, säger Johanna.