Vid Risbergsgatan hade Gretabo AB fått en markanvisning av kommunen, och hade hopp om att bygga 90 lägenheter i parhus. Tanken var att bygget redan skulle vara igång.
Men haken visade sig bli detaljplanen. Den är från 1972 och medger radhus eller kedjehus. Det kunde på 70-talet ha blivit en fortsättning på det närliggande bostadsområdet men byggande blev aldrig av och kommunen har använt marken för diverse förråd.
Om Gretabo skulle ha byggt för tätt hade det krävts grannemedgivanden från de som bor i bostäderna intill. Så gör alltid bygg- och miljönämnden om det ska ges bygglov som går utanför detaljplanens regler.
– Om det blivit överklagningar hade vi ju inte fått bygga alls, och då valde vi att följa detaljplanen så att vi får komma igång, säger Jonas Ryberg, vd och ägare av Gretabo.
Därmed kunde bygglov ges i juni, och flera av husen har nu anlänt på trailer.
– Vi har ännu inte fått startbesked, så vi kan inte göra markarbetena, men hoppas börja med det i slutet av augusti.
Istället för cirka 45 parhus blir det alltså 15 stycken som ställs på plats. Varje enskild lägenhet är 20,5 kvadratmeter fördelat på hall, badrum och ett allrum med köksdel.
Gretabo ska vara ägare och hyresvärd, det är första gången bolaget väljer att äga bostäder.
– Tidigare har vi genomfört byggen men andra bolag har ägt dem. Vi är specialiserade på brådskande bostäder som kommuner eller andra aktörer vill ha, säger Jonas Ryberg.
Hyresrätten ska bjudas ut mot öppna marknaden. Det är inte bestämt hur kösystemet ska läggas upp och hur lägenheterna ska fördelas om trycket blir stort.
Jonas Ryberg tror att många som ska jobba på Northvolt är intresserade, och marknadsföringen ska riktas mot dem. Inflyttningen väntas ske i slutet av året.
Frågan är då vad som händer på den stora tomten i framtiden. Gretabo var ju egentligen intresserade av något tätbebyggt och detsamma vill kommunen.
– Vi funderar på att begära en ändrad detaljplan, och hur man i så fall skulle bygga. Mest troligt gör man då beständiga bostäder, och flyttar bort de mobila som vi ställer dit i dag.
Parhusen som ska stå där nu görs av ett svenskt bolag som heter Rullebo. De körs på trailer till sin plats, och lyfts sedan ner på en färdig grund. Sedan byggs det på en sockel.
– De är nyproducerade och har inte stått på någon annan plats tidigare, säger Jonas Ryberg.