På fredagen kom beskedet att ett nytt förslag presenterats för Trafikverkets ledning. Det handlar om bildandet av ett nytt bolag vars syfte är att ansvara för byggandet av hela eller delar av Norrbotniabanan.
Socialdemokraten Hans Lindberg, Norrbotniabanan AB:s ordförande och kommunstyrelsens ordförande i Umeå, uppger att ett av skälen till att de kommit fram till idén om ett eget bolag är att det går för långsamt att finansiera banan med dagens modell. Idag kommer pengarna till tågprojektet via den nationella transportinfrastrukturplanen vart fjärde år. Det blir svårt att hålla tidplanen eftersom det är "oklart i vilken takt som staten kommer att finansiera hela projektet", menar han.
– Detta innebär i sin tur att de investeringar som exempelvis kommunerna och näringslivet står inför i många fall läggs på is.
Det föreslagna projektbolaget kan ägas av staten och de kommuner och regioner som berörs av banbygget, säger Norrbotniabanan AB:s företrädare och pekar på att samma lösning användes vid byggandet av Botniabanan.
– Fördelen med att bygga i regi av ett särskilt bolag är bland annat att man då har fokus på ett projekt och en finansiering via upplåning hos riksgälden. Man slipper de segslitna politiska processerna med etappvisa anvisningar av statliga anslag. Detta innebär i sin tur att man har en stabil och förutsägbar finansiering av hela projektet vilket möjliggör en tidplan för hela projektet och en bättre möjlighet till ”budgetdisciplin”, säger Gusten Granström.
Utöver att presentera förslaget för Trafikverket har dialoger om ett nytt bolag också förts med infrastrukturministern Andreas Carlson (KD).
– Så här långt känner vi efter inledande samtal med både regeringen och Trafikverket att det finns ett intresse för detta och vår förhoppning är att ett gemensamt förslag kan läggas fram under våren eller direkt efter sommaren, säger vd:n Gusten Granström.