Coronapandemin har fått många matställen att satsa på take away och hemkörning. Den nya restaurangen Broncks i Umeå har tagit det hela ytterligare ett steg och helt skippat restauranglokal.
Allt de säljer levereras ut till kunderna.
– Det är personaleffektivt och vi slipper dyra hyror, säger delägaren Jonathan Elgh till Affärsliv 24 och berättar att företaget går bra.
– Vi ökar hela tiden. Nu säljer vi runt 400 burgare i veckan. Målet är det dubbla.
Beställning och betalning sker digitalt. Marknadsföring och reklam gör de på sociala medier.
– Jag har länge burit på den här tanken om en digital restaurang, berättar Jonathan Elgh.
Han var tidigare delägare i nattklubben Lokal på Ålidhem och Pinchos i centrala Umeå. Dessa lämnade han för att utbilda sig inom IT, och startade ett företag inom app- och hemsideutveckling.
– Nu känns det intressant att slå ihop mina erfarenheter inom restaurang och IT.
Han delade med sig av tankarna till Taha Moeinnejad Samadani och Saba Abbasgholizadeh, som driver nattklubben Rouge på Ålidhem. De nappade direkt och är nu delägare i Broncks.
När coronapandemin bröt ut blev idén högaktuell.
– Vi började planera i slutet av mars och lanserade efter en månad. Då hade vi skapat ett färdigt koncept från ingenting, berättar Jonathan.
Maten lagar de i ett tidigare oanvänt kök under Ålidhems centrum. I starten anlitades Foodoras beställningsverktyg och deras utkörning. Nu har Broncks fem egna anställda förare och om två veckor lanserar de appen där kunder kan beställa. Jonathan Elgh har, tillsammans med tre andra i Umeå, byggt appen under våren och sommaren.
Från och med förra veckan kan kunder även själva hämta maten i Broncks lokal under Ålidhems centrum.
Finns det planer på att sälja er app till andra restauranger?
– Nej. Däremot tänker vi skapa en kedja. Vi är i planeringsfasen för att öppna i Skellefteå och Luleå under hösten. Det är snabba ryck, vi har redan tittat på en lokal i Skellefteå, men inget kontrakt är skrivet
Kan det bli etablering i fler städer än Skellefteå och Luleå?
– Det är definitivt tanken.
Anna Sundelin Affärsliv 24