Den nya flyglinjen ska trafikeras av flygbolaget Jonair från Umeå med ett plan som tar 19 passagerare
– Vi ser att det finns ett jättestort behov, säger Jonairs vd, Mattias Eriksson.
Vid starten i augusti kommer flygen att gå måndagar och tisdagar. Rutten blir då bland annat Umeå-Karleby/Jakobstad-Skellefteå-Karleby/Jakobstad-Umeå.
–Tanken då är att det ska gå att åka till Karleby/Jakobstad och jobba och vara där över natten och åka hem på tisdagen. Faller det här väl ut kommer det också att bli resor på fredagar också, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.
På torsdagseftermiddagen hölls presskonferenser såväl på Skellefteå Airport som på Karleby/Jakobstad flygplats för att presentera den nya satsningen på reguljärtrafik. På plats i Skellefteå fanns representanter för Fair-elflygsprojektet, Kvarkenrådet, samt regioner och kommuner på bägge sidor av Bottenviken. Den gröna omställningen i såväl norra Sverige som norra Finland bedöms kraftigt ha ökat behovet av en ny flyglinje i öst-västlig riktning.
Stig- Göran Forsman, vd på FAB Jakobstad Flyghangar, berättar till exempel att ungefär 150 personer från Jakobstad i dag jobbar på Bergsbyns Industriområde med Northvolts etablering och att de i dag fördas vägen över Haparanda med bilar, en resa på drygt sju timmar.
Nya linjen ses som en förberedelse inför etablering av elflyg. Robert Lindberg har förhoppningen att elflyget bara är en handfull år borta. Runt 2026 väntas de första elflygen för regionala rutter finnas ute på marknaden. Från start i augusti blir det möjligt att välja fossilfritt bränsle och från 2024 är målet att helt gå över till biobränsle.
Samhällsnyttan, de minskade utsläppen och vinsten i restid ses som stora fördelar med etableringen av den nya linjen.
För tio år sedan hade Skellefteå en reguljärlinje till Karleby/Jakobstad med möjlighet att sedan även flyga vidare till Helsingfors. Den sista turen gick den 21 juni 2012 efter att då ha varit i gång under tio månader.
– Då var planen för stora. De som trafikerade sträckan hade mellan 42 och 72 stolar, berättar Mattias Eriksson.
– Nu är läget i Skellefteå ett helt annat än det var då – nu är det utveckling här, förklarar regionrådet Rickard Carstedt, ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Västerbotten.