Det är jämförelsetjänsten Ednia som har sammanställt en gymnasierankning utifrån statistik från Skolverket, Skolinspektionen och Statistiska Centralbyrån (SCB).
Enligt rankningen är Baldergymnasiet den bästa gymnasieskolan i hela Västerbotten. Tf. gymnasiechef Birgitta Lindström gläds över beskedet.
– Jag är stolt över det arbete som görs på alla våra gymnasieskolor, konstaterar hon.
Viktiga faktorer i rankningen är bland annat resultat på nationella prov, betygsinflation, andel behöriga lärare, elevnöjdhet, andel elever som tar examen och arbetsmarknadsutfall. Data från de senaste tre läsåren ingår i mätningen.
– Det är en sammanvägning av flera parametrar. Resultaten på de nationella proven är en av de allra viktigaste faktorerna, säger Frans Björnsson, vd på Ednia.
I andra änden av rankningen återfinns Praktiska gymnasiet i Skellefteå, som faktiskt är den lägst rankade skolan i hela Västerbotten.
Men just den saken bör nog tas med en relativt stor nypa salt. Rankningen saknar nämligen viktig data för tre av de totalt sju gymnasieskolorna i Skellefteå kommun. Yrkesgymnasiet och nystartade Kanalskolan är inte ens med på listan.
Hur kommer det sig?
– Rankningen utgår från den data som skolorna själva rapporterar till respektive myndighet. Ibland slarvas det med inrapportering av olika anledningar. När det gäller Yrkesgymnasiet skulle jag tro att vi av någon anledning har för lite data om de nationella proven, men jag vet inte säkert, säger Björnsson.
Ednia skriver på sin hemsida att statistiken justeras efter program, så att till exempel yrkesprogram jämförs med andra yrkesprogram. Men just det faktum att Praktiska gymnasiet är en yrkesinriktad skola spelar antagligen roll för rankningen, tror rektor Carina Berggren.
– Ett lägre betygssnitt gör dock inte en skola sämre. Våra elever är väldigt eftertraktade på arbetsmarknaden, jag som rektor vet att både elever och lärare trivs och är trygga, säger hon.
Hur ser du på att din skola bedöms ha ”hög” betygsinflation?
– Jag håller inte med om det. Att det finns skillnader på provresultaten och slutbetygen, till exempel i matematik, beror framför allt på att eleverna visat högre förståelse under lektionstid än vid provtillfällena. Jag för alltid samtal med betygssättande lärare och känner mig trygg i att vi har en rättvis betygssättning.