Skellefteå kommun har haft två cykelplaner, den första från 1985 och den andra gäller sedan 2012.
Nu finns förslag på en ny, och den godkändes av samhällsbyggnadsnämnden. Den ska nu ut på remiss till samtliga förvaltningar och kommunala bolag. Senast 30 april ska de höra av sig med synpunkter.
– Vi gör en ny i två steg. Nu handlar det om den mer strategiskt övergripande. Den ska innan årsskiftet beslutas om i fullmäktige. Sedan kommer det en handlingsplan, hur vi ska genomföra cykelplanen, berättar Sara Keisu-Lundh (S), ordförande i nämnden.
Enligt förslaget ska stadens huvudcykelnät byggas ut när det skapas nya bostadsområden eller stora arbetsplatser/verksamheter. I övrigt anses nätet vara väl utbyggt och man ska istället satsa på förbättringar.
Det ska bli säkrare att cykla genom åtgärder i korsningar. De kan antingen byggas som cykelöverfarter då cyklisterna får företräde, eller cykelpassager då cyklisterna måste lämna företräde.
Där cykelbanor korsar väldigt trafikerade gator ska man satsa på planskilda korsningar. Vid behov ska cykelbanor också breddas, och helst ska cyklister och gående vara separerade från varandra.
Det ska bli enklare att parkera cyklar. Fler ställen där man kan låsa fast ramen, fler platser med tak och möjligtvis även parkering i varma lokaler. Det behövs platser där man kan låsa in och ladda batteriet (om man har elcykel).
Syftet med förbättringarna är att fler ska cykla istället för att ta bilen. Cyklingen förväntas bli mer attraktiv om den upplevs mera säker och praktisk.
När det gäller samhällena så vill man prioritera byggande av cykelvägar i de centrala delarna samt längs skolvägar.
På landsbygden vill man påverka att trafikverket (staten) bygger cykelbanor som ska ge säkrare vägar för skolbarn och jobbpendlare.
Oavsett var cyklingen sker så vill man göra det lättare att kombinera flera sätt att resa. Därför ska möjligheterna att parkera och låsa fast cykeln förbättras vid busshållplatser.
De flesta cykelolyckor som sker är singelolyckor när cyklisten ramlat eller krockat med något. Att fortsätta prioritera cykelbanorna vid snöröjning är därför viktigt samt att sanda.
Främsta skälet till att cykling bör öka är att den inte belastar miljön. Den ger också bättre folkhälsa.
Nuläget:
Antal fasta cykelparkeringar i Skellefteå centrum: 1 511
...varav platser med ramlåsning: 1 041
...varav platser med tak: 328
Antal offentliga luftpumpar: 4