Koncernen kommer att organiseras i fyra kundorienterade divisioner och den nya organisationen träder i kraft 1 januari 2021.
– Divisionerna kommer vara ansvariga för hela kundresan – produktlösningar, reservdelar och service – och kommer stöttas av resurseffektiva centrala funktioner. Målet är att etablera en organisation med tydligt ägarskap, ansvarstagande och beslutsmandat där våra kunders behov står i centrum för allt vi gör, berättar Ole Kristian Jødahl, vd Alimak Group i ett pressmeddelande.
I den nya organisationen kommer man också att inrätta en ny People & Culture-funktion på koncernnivå för att säkerställa kompetens.
Omorganisationen innebär en hel del förändringar i koncernledningen. Bland utses Patrik Sundqvist, Skellefteå, som idag är Interim affärsområdeschef för After Sales, till Chief Service Delivery Officer.
Minskningen med 120 anställda förväntas ge besparingar på 60 miljoner kronor årligen. Som Norran berättade i onsdags berörs 40 anställda inom IF Metalls avtalsområde och 15 tjänstemän i Skellefteå, dessa är sedan tidigare varslade om uppsägning.
– Alimak Group prioriterar nu lönsamhet framför tillväxt och tar ett betydande steg i den riktningen genom de kostnadsbesparingar som tillkännagavs igår. Tillsammans med åtgärderna i ’Etablera basen’ bör detta förbereda oss för framtida lönsam tillväxt, säger Ole Kristian Jødahl.