Projektet som har en budget på cirka 30 miljoner kronor, varav drygt hälften kommer via EU, är ett treårigt samarbete mellan tre svenska och fyra finska organisationer som drar igång under januari. De svenska är Visit Skellefteå, Visit Umeå och Visit Luleå. Förutom destinationerna förväntas även omkring 150 företag inom projektområdet involveras.
Wasaline medverkar i projektet som medfinansiär och fungerar i och med sin nya färja, Aurora Botnia, som den sammanbindande länken till havs och sluter rundresan.
Visit Skellefteås vd Maria Broman gläds över möjligheten till den gemensamma satsningen.
– Vi ska tillsammans hjälpas åt och sätta området runt Bottenviken på kartan, säger hon till Norran.
Då arbetet inleds kommer planerna framåt att sättas. Området det handlar om är kusten från Umeå och Vasa på respektive sida av Kvarken och norrut. Genom projektet vill man öka anledningarna till att besöka destinationerna längs med rutten året runt.
Maria Broman konstaterar att Skellefteå redan har flera kopplingar över Bottenviken bland annat via det så kallade batteribältet och ett regionflyg.
–Därför känns det bra att vi kopplar samma området rent turistiskt också, säger hon.
Bothnian Coastal Route kommer bland annat att ha en gemensam marknadsföring där europeisk resemarknad är målgruppen.