I slutet av juni 2021 träffade Norran för första gången det litauiska bolaget Kauno Tiltai vid Skellefteälven. Då höll de på att förstärka den södra stranden och göra en byggväg ner mot vattnet.
3,5 år senare stiftar vi bekantskap med en ny entreprenör, Skanska, som förhoppningsvis ska driva arbetet i mål.
Platschef denna gång är Gunnar Lundmark, bosatt i Skellefteå.
– Jag har jobbat med broar i 30 års tid, främst här i Norrland. För egen del känns det bra att få bo hemma och att få göra en bro för Skellefteborna.
Karlgårdsbron blir den längsta bro han byggt, och han säger att den ses som ett prestigeprojekt.
– Men det är annorlunda att man ska ta över ett arbete som någon annan har påbörjat. Det är mycket att sätta sig in i.
– Enligt vad vi sett har Kauno Tiltai utfört ett helt okay jobb.
– Vi har inte möjlighet att ringa och fråga dem, men vi kan läsa av byggplatsen och ser hur de har tänkt. Vi ser inga konstigheter och de har jobbat på traditionellt och vedertaget vis.
– Vi ska fylla igen en del blåsor i betongen på pelarna, men det är blåsor som troligen även vi hade fått om vi hade gjutit. Även om håligheterna är små så får de inte finnas, för om vatten fryser i hålen så kan de bli större.
Senast Norran var här för att berätta om byggandet höll Kauno Tiltai på med de sista pelarna intill Nordanå. Det var i slutet av februari 2024 och några veckor senare lades arbetet ner. Nu är Skanska på samma ställe och bygger färdigt.
– Det görs jobb som är nödvändiga, och det finns pengar kvar från den gamla budgeten att använda. Viktigast är att slutföra en stödmur så att vi kan återställa mark som vi lånat av en fastighetsägare, säger kommunens ansvariga Thérese Bäckström Zidoli.
Dessutom görs två rader med pelare samt ett landstöd klart.
Arbetena har pågått någon vecka och väntas sysselsätta cirka åtta personer.
– Det stora bygget kan komma igång i april eller maj, och då behövs cirka 20 byggnadsarbetare, säger Gunnar Lundmark.
Han vill inte avslöja någon tidplan i nuläget. Först måste all projektering bli klar.
Vi går längs pålbryggan och tittar på de pelare som Kauno Tiltai byggde. Nu när byggnadsställningarna är borta syns de bättre, och kanske blir det lite tydligare för Skellefteborna hur hög bron ska bli.
– Kauno Tiltai tog bort byggnadsställningarna och slutade pumpa vatten ur spontlådorna så de är nu fyllda med vatten. Men det gör inget, och vi ska montera nya ställningar sedan när de behövs, säger Gunnar Lundmark.
Skanska har övertagit manskapsbodarna, som nu används igen.
När det gäller icke monterat byggmaterial så är inget bestämt. Det ligger många inplastade förpackningar på södra sidan som är fyllda av stag och brobanor.
– Kauno Tiltai äger materialet och det får visa sig i de fortsatta förhandlingarna om vi köper upp det eller inte. Det måste bestämmas nu i vinter, annars måste det beställas nytt material, säger Thérese Bäckström Zidoli.
I vilket fall som helst behövs kompletterande delar av limträ eftersom snickeriet i Lettland inte hann göra hela bron innan samarbetet avbröts.
– Det ska göras upphandlingar av såväl material som underentreprenörer. Vi ska om möjligt jobba med svensk personal, men om man inte får nog många anbud från Sverige kan man behöva utlysa affärerna internationellt, säger Gunnar Lundmark.