LÄng vÀg innan ny E 4 kan vara pÄ plats

En ny E 4 och bro över SkellefteĂ€lven kan i bĂ€sta fall vara minst ett tiotal Ă„r bort. ”Det Ă€r ett stort projekt med mĂ„nga risker”, sĂ€ger Maria Nordström, planerare vid Trafikverket Region Nord.

Maria Nordström har gjort en uppskattning av hur lĂ„ng tid det skulle kunna ta att fĂ„ förbifart SkellefteĂ„ pĂ„ plats. Tidigare utredning pekade pĂ„ en strĂ€ckning via Östra leden.

Maria Nordström har gjort en uppskattning av hur lĂ„ng tid det skulle kunna ta att fĂ„ förbifart SkellefteĂ„ pĂ„ plats. Tidigare utredning pekade pĂ„ en strĂ€ckning via Östra leden.

Foto: PÀr Lindström/Trafikverket

SkellefteÄ2021-11-04 06:15

NĂ€r en ny förbifart för E 4 tidigare var pĂ„ tapeten gjorde Trafikverket en vĂ€gutredning för att hitta en bra lokalisering för en ny E 4 i SkellefteĂ„. DĂ„ föll valet pĂ„ en ostlig dragning som anknöt till Östra leden. NĂ„got mer har inte gjorts i frĂ„gan.

Just nu arbetar Trafikverket med ett nytt planförslag för den nya nationella transportplanen som ska gĂ€lla 2022–2033. Region Nord föreslĂ„r att förbifart SkellefteĂ„ ska prioriteras i planen.

– Men vi vet inte hur Trafikverkets samlade bedömningen blir dĂ„ man prioriterar projekt i hela landet, sĂ€ger Maria Nordström.

Trafikverkets samlade förslag kommer att lÀmnas till regeringen 30 november och beslut tas under vÄren 2022. Om projektet finns med i förslaget och regeringen sÀger ja till att bygga förbifart SkellefteÄ sÄ kan arbetet ta fart pÄ allvar.

– Det Ă€r ett antal Ă„r sedan vi gjorde vĂ€gutredningen och det har sedan dess hĂ€nt mycket i SkellefteĂ„ öster om stan och med trafiken pĂ„ Solbacken. Dessutom ska Norrbotniabanan byggas i omrĂ„det. Vi vill dĂ€rför se över dragningen igen dĂ„ det finns flera förutsĂ€ttningar som vi inte beaktat tidigare.

DÀrför vill de göra en ny lokaliseringsutredning. Det behöver inte betyda att valet faller pÄ en annan lokalisering.

– Men vi mĂ„ste ha pĂ„ fötterna sĂ„ att vi vet att detta Ă€r mest lĂ€mpligt.

Att göra en sÄdan utredning, inklusive samrÄd, berÀknar hon tar minst ett Är.

NÀr man valt ett lÀge för vÀgen Àr nÀsta steg att göra en vÀgplan. Enligt Maria Nordström tar det arbetet tre till fyra Är.

– Det Ă€r ganska komplicerat dĂ„ bygget sker stadsnĂ€ra och Ă€ven Norrbotniabanan ska byggas samtidigt. Flyter det pĂ„ kan det möjligtvis gĂ„ pĂ„ tvĂ„ Ă„r, men mycket kan hĂ€nda pĂ„ vĂ€gen, exempelvis överklagningar.

Efter att planen Àr klar sker projektering och bygghandlingar ska tas fram. Dessutom ska projektet upphandlas. Dessa delar tar minst tvÄ Är.

– Det Ă€r en demokratisk process och det Ă€r otroligt viktigt att alla steg görs och att alla fĂ„r tycka till. Dessutom mĂ„ste det finnas resurser för att bygga. Det mĂ„ste finnas entreprenörer, sĂ€ger hon.

Byggtiden beror pĂ„ vilken dragning som vĂ€ljs och Trafikverket mĂ„ste Ă€ven ta hĂ€nsyn till trafikstörningar. Maria Nordström uppskattar att det kan ta tre till fem Ă„r att bygga vĂ€gar och bro, förutsatt att regeringen dĂ„ tillsatt alla pengar som krĂ€vs. I det hĂ€r fallet uppskattas kostnaden till 1,3–1,4 miljarder kronor.

– Inget fĂ„r gĂ„ i baklĂ„s om den hĂ€r planen ska hĂ„llas. Om allt gĂ„r bra skulle vi kunna ha en förbifart med bro nĂ„gon gĂ„ng vid 2033.

Men hennes erfarenhet sĂ€ger att allt oftast inte gĂ„r smĂ€rtfritt vid stora projekt. Även upphandlingar kan överklagas och kommunens detaljplaner kan behöva anpassas.

Hon poÀngterar att det Ànnu inte finns nÄgra beslut kring förbifart SkellefteÄ och att siffrorna som nÀmns inte Àr nÄgra sanningar.

– Det Ă€r en process som mĂ„ste fĂ„ ta sin tid. DĂ€remot finns möjlighet att tjĂ€na lite tid om vi fĂ„r extra resurser och kan forcera projektet.

Men hur ska trafiksituationen lösas under tiden i SkellefteĂ„? 

– Trafikverket har Ă€ven fĂ„tt ett specialuppdrag av regeringen att utreda lösningar. Dessa ska presenteras 22 november.

Vad kan det bli för lösningar?

– Det kan exempelvis handla om att se över korsningar och lĂ€nkar. Vi tittar pĂ„ proppar och korsningspunkter vid E 4. Det Ă€r mindre trimningsĂ„tgĂ€rder i det korta perspektivet. 

Trafik genom SkellefteÄ

E4 genom SkellefteĂ„ har mycket trafik. Största delen utgörs av lokal trafik inom SkellefteĂ„ tĂ€tort, cirka 90 procent. 

Den genomgĂ„ende, lĂ„ngvĂ€ga, trafiken stĂ„r för cirka 10 procent. 

Andelen tunga fordon Ă€r cirka 10 procent av totala trafikmĂ€ngden. 

KÀlla: Trafikverkets tidigare vÀgutredning

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!